Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Åhléns vill bryta "klädmaktsordningen"

Publicerad: 20 September 2016, 08:52
Uppdaterad: 21 September 2016, 13:05

Jens Lapidus, Kajsa Grytt, Joy M’Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz frontar Åhléns höstkampanj: "Vill inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer".


Ämnen i artikeln:

Åhléns

Med den nya höstkampanjen "Bryt klädmaktsordningen" vill Åhléns inspirera människor att klä sig som de själva vill, fritt från begränsande könsnormer.

Med "klädmaktsordning" syftar Åhléns på sättet vi medvetet eller omedvetet klär oss efter könsnormer.

Författaren Jens Lapidus, artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz frontar kampanjen som går upp den imorgon 21 september.

– Vi tycker att det är dags att bryta den rådande klädmaktsordningen, som i alldeles för hög utsträckning styr hur vi klär oss. Med vår kampanj vill vi inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

Åhléns har även i samarbete med Philip Warkander, världens första doktor i modevetenskap, gjort en kampanjfilm där Philip går tillbaka i modets historik och förklarar hur djupt förankrade klädkoder påverkar oss än idag. Varför det exempelvis varit mer accepterat för en kvinna att klä sig traditionellt manligt än tvärt om.

– Inför den här fotograferingen tänkte jag att det väl inte är så märkvärdigt att sätta på sig typiskt kvinnliga kläder. Men när jag stod där i studion och skulle fotograferas i rosa tröja och scarf kände jag, trots allt jag vet om de här konstruktionerna, en rent fysisk obekvämhet. De här föreställningarna är djupt rotade och det vill jag vara med att ändra på, säger Jens Lapidus i pressmeddelandet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.