Åhléns undersöker kraften i kläderna

2018-03-05 14:14  

Med nya kampanjen ”Vad har du på dig?” vill Åhléns visa hur våra kläder kan påverka oss.

Med tidigare kampanjer har Åhléns bland annat studerat kläders upplevda åldersgränser och hur kläder kan skapa makt.

I sin nya kampanj går nu Åhléns innanför kläderna och ska undersöka effekten av kläderna och dess inneboende kraft att påverka oss, utifrån tanken att kläder säger något om oss.

– Kläder är mer än bara det du har på dig och med vår kampanj vill vi gå djupare i något som kan anses ytligt. Vi vill visa hur kläder påverkar oss på olika sätt och hoppas inspirera våra kunder genom att de får lära sig mer om kläders kraft, säger Karin Vesterlund, reklamchef och tillförordnad marknadschef på Åhléns, i ett pressmeddelande. 

I Åhléns kampanj syns Karen Pine, professor i utvecklingspsykologi, som under flera år har studerat kopplingen mellan mode och psykologi.

Resultatet är en samling filmer som med start om någon vecka släpps i företagets sociala kanaler. I filmerna redogör Karen Pine för sambandet mellan kläder, välmående och hur vi uppfattas av andra.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt