Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Åhléns stänger apoteken

Varumärkeskedjan Åhléns stoppar sin apotekssatsning. ”Läkemedelskunderna är lojala till sina gamla apotek”, säger informationschefen Carina Kampe.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Januari 2011, 09:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:26

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsApotek Hjärtat

Åhléns var en av över 20 aktörer som valde att satsa på en egen apotekskedja när monopolet avskaffades för ett och ett halvt år sedan.

Nu blir man den första att dra sig ur den nya och hårt konkurrensutsatta marknaden.

Sex Åhléns Apotek hann öppna, innan Axstores nu beslutat att stoppa satsningen.

– Vi har utvärderat projektets första fas och konstaterar att vi skulle behöva komma upp i ett stort antal apotek för att få en positiv utveckling. Därför väljer vi istället att avveckla, säger Carina Kempe, vikarierande informationschef på Axstores.

Enligt Axstores analys väljer de flesta kunder fortfarande sitt vanliga apotek för att köpa läkemedel.

– Just när det gäller läkemedel, har vi sett att många kunder är lojala till de apotek de brukar gå till, säger Carina Kempe.

För Åhléns, som öppnade helt nya butiker och inte, som många av de andra nya aktörerna, tog över befintliga apotek, innebar det att inte tillräckligt många kunder hittade dit.

Fem av de sex nyöppnade apoteken läggs nu ner. Det sjätte, i Åhléns City i Stockholm, tas över av Apotek Hjärtat.

Hur mycket Åhléns apotekssatsning har kostat är en siffra som inte kommer att kommuniceras, enligt Carina Kempe.

Enligt en ny rapport från Konkurrensverket har omkring 200 nya apotek startats av drygt 20 nya aktörer sedan monopolet skrotades. Etableringarna väntas fortsätta i högt tempo de kommande åren.

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsApotek Hjärtat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.