Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Åhléns kampanj ska få oss att tänka om kring smink

Publicerad: 29 mars 2017, 05:00
Uppdaterad: 29 mars 2017, 06:11

Åhléns vill bryta bilden av smink som något för den fåfänge genom kampanjen "Med nya ögon". "Makeup har behandlats lite nedlåtande, som en 'tjejgrej"', säger Lina Söderqvist marknadschef på Åhléns.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistÅhléns

Genom Åhléns andra stora vårkampanj – "Med nya ögon" – vill modevaruhuset nyansera bilden av varför vi använder smink.

Det är mycket vanligare att använda makeup för att känna sig pigg och för att uttrycka sin stil, än för att känna sig snygg, det visar en undersökning som Åhléns har gjort. Just det vill modevaruhuset ta fasta på i den nya kampanjen.

Enligt Åhléns visar undersökningen en mer komplex bild av varför människor använder smink. Den största anledningen är inte för att känna oss snygga inför andra.

Genom skönhetskampanjen vill man därför visa på flera olika sätt att förhålla sig till smink.

Lina Söderqvist menar att makeup-reklam traditionellt har speglat en stereotyp bild av att vi sminkar oss för att vi är fåfänga.

– Sättet att se på makeup håller på att förändras. Make-up intresserar mest kvinnor och har förut behandlats lite nedlåtande som en "tjejgrej", inte som ett verkligt intresse. Men makeup är ett jättestort intresse för många kvinnor och det måste man faktiskt ta på allvar. Som en bekant vi jobbar med sa: någon är intresserad av sportfiske, jag är intresserad av makeup, det är faktiskt också ett intresse, säger hon till Dagens Media.

1000 personer deltog i undersökning och fick svara på frågor kring deras förhållande till smink.

Det framkom bland annat att 91 procent av de tillfrågade kvinnorna och 13 procent av männen använder smink. Nära var tredje person svarar att de använder smink för att det är roligt – trots det är det endast 8 procent som vågat prova något nytt.

Skönhetskampanjen frontas av makeup-profilerna Lovette Jallow, Viola Holmgren, Sara Benafshe och Amir Akrouti som i en kampanjfilm delar med sig av sitt förhållande till smink och skönhet.

Profilerna har valts ut eftersom att Åhléns ser dem som förebilder och inspirationskällor till att använda smink på nya kreativa sätt.

Nyligen rullade Åhléns även ut en kampanj där modehuset låter kunderna agera modeller. Dagens Media var på plats när kunderna stod i kö för att fotograferas till kampanjen och intervjuade marknadschefen Lina Söderqvist om idén bakom konceptet.

Läs mer om Åhléns senaste kampanjer och lärdomarna efter mediestormen kring "Luciabilden" i en längre intervju med Lina Söderqvist i Dagens Medias senaste nummer.

Resultat från undersökningen:

13 % av männen sminkar sig39 % anser att smink är frigörande34 % ser det som en rogivande stund för dem själva23 % av de yngsta har någon sminkat sig för att de inte orkar tvätta håret

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistÅhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News