Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Åhléns anklagas för åldersdiskriminering – tillbakavisar kritiken

Publicerad: 21 Mars 2016, 07:52
Uppdaterad: 21 Mars 2016, 07:55

”Åhléns sparkade alla över 45 på modeavdelningen.” Det hävdas i ett inlägg i Facebook-gruppen Reklamsnack – mitt under företagets kampanj mot ålderismen. Åhléns tillbakavisar uppgifterna.


Ämnen i artikeln:

Åhléns

Åhléns lanserade nyligen kampanjen ”Gränslöst – har plagg en åldersgräns?”.

Kampanjen, som tagits fram av Forsman & Bodenfors, frontas av människor i olika åldrar i kläder som de kanske inte skulle bära om åldersgränser fått råda.

Efter lanseringen har Facebook-gruppen Reklamsnack – med över 2000 medlemmar – flitigt diskuterat kampanjen och kopplat den till Åhléns hantering av den egna personalen.

Förra året gjorde Åhléns en omorganisering där personal från samtliga avdelningar fick lämna.

Enligt ett inlägg på Reklamsnack, som skapat stor debatt, ska Åhléns i samband med neddragningen gjort sig av med i huvudsak äldre medarbetare.

”Gränslöst. Åhléns sparkade alla över 45 på modeavdelningen innan jul. Över 20 personer. Bland annat en nära vän till mig. Rimmar väldigt illa när exakt samma avdelning pratar åldersdiskriminering”, skriver en medlem av gruppen.

I inläggets kommentarstråd har flera reagerat starkt på uppgifterna.

”Trist inställning från Åhléns internt”, ”Varför inte living the brand?”, ”Uruselt Åhléns”, ”Åldersnoja och dito diskriminering – ett par av de områden där Sverige fortfarande är 'bäst' i världen” är några av kommentarerna.

När Dagens Media ringer upp Weronica Nilsson, Åhléns informationschef, tillbakavisar hon uppgifterna som sprids via Reklamsnack. Hon hävdar att snittåldern på Åhléns personal är densamma nu som före nedbemanningen.

– Det här är ingen åldersdiskriminering. Det var sammanlagt 40 personer som fick lämna, vars ålderssnitt låg på 42 år, och snittet för Åhléns personal har inte sjunkit utan ligger kvar på 42. Det var en del av affärsutvecklingen och vi behövde fokusera mer på våra framtida satsningar, bland annat e-handeln, säger Weronica Nilsson.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.