Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vill peppa fler pappor att ta ut föräldraledighet

Publicerad: 6 November 2017, 13:10
Uppdaterad: 6 November 2017, 13:14

Åhléns släpper kampanjen "Peppa pappa" inför fars dag och låter tre pappor berätta om föräldraledigheten.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistÅhléns

På söndag är det fars dag och i år har Åhléns genom kampanjen "Peppa pappa" valt att lyfta fram föräldralediga pappor extra mycket.

Föräldralediga mammor är en vanlig syn i varuhuset, enligt Åhléns, men föräldralediga pappor skymtas mer sällan.

Som del i kampanjen har varuhuset genomfört en undersökning med 1000 personer som är eller har varit föräldralediga. Undersökningen visar att 88 procent av papporna uppskattar föräldraledigheten medan statistik från Försäkringskassan visar att pappor bara tar ut cirka 25 procent av föräldrapenningdagarna. 15 procent delar lika på pengen.

Undersökningen visar också att i 75 procent av fallen är det mamman som ansvarar för inköpet av barnkläder. Var femte pappa har även mött fördomar från omgivning och arbetsgivare kring sin föräldraledighet.

– Vi ser ofta mammalediga i våra varuhus, men det är sämre med papporna. Under hela veckan inför Fars dag välkomnar vi därför alla pappor och pappalediga lite extra till oss på Åhléns City i Stockholm. Vi vill lyfta fram pappor som idag är föräldralediga och inspirera fler pappor att göra det valet, säger Åhléns avgående marknadschef Lina Söderqvist, i en kommentar.

I kampanjen berättar tre pappor om det positiva med att vara pappaledig och de fördomar och utmaningar de möter på vägen.

– När jag kommer gående med min vagn och mina barn får jag ofta positiva kommentarer och leenden från folk på stan. Den typen av pepp tror jag inte att kvinnor får i samma utsträckning. Men de skulle nog behöva den minst lika mycket, säger Joel i en kommentar, pappa till Colette som medverkar i kampanjfilmen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistÅhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.