Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Aftonbladets vänstersajt satsar på native advertising

Publicerad: 16 Maj 2014, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Aftonbladets vänstersajt Politism.se har börjat med native advertising. Först ut att utnyttja annonsformatet är Socialdemokraterna i Uppsala län och LO i Mellansverige.


Ämnen i artikeln:

SocialdemokraternaPolitism

I en kampanj inför EU-valet satsar S i Uppsala län och LO i Mellansverige på native advertising på Aftonbladets vänstersajt Politism.se, som nu sjösätter den reklamformen.

Satsningen sker i form av opinionsjournalistik där S och LO låter industriarbetaren Jonas Lennström skriva en text där han bland annat kritiserar Fredrik Reinfeldt hårt.

Målgruppen de vill nå är de som inte är så politiskt insatta.

– Vi vill nå både de som redan är engagerade i rörelsen och de som står utanför men som ändå brinner för antirasism och rättvisa. Till exempel fabriksarbetare i norduppland som jobbar på Sveriges största industrier,säger Joakim Johansson, valledare för Socialdemokraterna i Uppsala län, till Dagens Media.

Den ursprungliga idén till satsningen står Agneta Gille, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala län, bakom.

Joakim Johansson tror att kampanjen kommer väcka reaktioner.

– Det är en självständig kampanj som vi gör på distriktsnivå och folk i partiet kommer säkert ha åsikter eftersom den kommer gå nationellt. Men vi är övertygade om att satsningen är rätt även för andra delar av Sverige, säger han.

Eric Rosén, chefredaktör på Politism.se, berättar att de vill vara tydliga med vad som är reklam och vad som är redaktionellt material i den nya satsningen på native advertising.

– Alla kollar på hur man kan hitta intäktskällor utöver traditionella banner-utrymmen och många tittar åt native advertising-hållet och försöker hitta en väg in. Vissa redaktioner väljer att göra det i smyg och har innehåll som inte syns att det är reklam. Vi vill göra precis tvärtom och vara supertydliga och transparenta med innehållet, säger han till Dagens Media.

Kampanjen som inleds i dag har även en sajt och en bioreklamfilm som kommer att gå fram till valet i höst.

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

SocialdemokraternaPolitism

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.