Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Aftonbladets kampanj ska visa misären i Aleppo

Publicerad: 6 Oktober 2016, 07:22
Uppdaterad: 7 Oktober 2016, 12:11

Nu väljer Aftonbladet att publicera krigsbilder som man annars inte skulle visa, som en del av kampanjen #tittaintebort. Syftet är att uppmärksamma situationen i Aleppo.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

När man klickar sig in på Aftonbladets sajt idag möts man av en stor svart ruta med texten "Föreställ dig ett slakthus. Detta är värre". Under den svarta bilden lyder rubriken "Följ med in i Aleppo – helvetet på jorden".

Reportaget är en del av Aftonbladets kampanj #tittaintebort som ska få människor att verkligen förstå situationen i Aleppo. Att inte blunda för allvaret – att inte titta bort.

Som en del av kampanjen för att uppmärksamma situationen i Aleppo har Aftonbladet valt att publicera bilder som tidningen vanligtvis väljer bort. Bilder på döda barn som grävs fram ur rasmassorna efter bombanfall, bilder på sargade kroppar och människor i chock.

Martin Schori är utrikesredaktör på Aftonbladet och berättar om valet att publicera bilderna.

– Det här är bilder som dyker upp varje dag i vårt flöde och varje dag väljer vi att inte visa dem. Vi vill göra det nu och ta ett stort grepp och förklara vad det är som ligger bakom konflikten, säger Martin Schori till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har folk på plats vid gränsen, vi har talat med Aleppo-bor både där och med de som har kommit till Sverige.

Kampanjen är ett samarbete med UNHCR och läsare som tar del av kampanjen uppmanas att skänka pengar för att stödja organisationens arbete i Syrien.

– Det är viktigt att sätta detta i en kontext och ha en insamling, så att vi inte bara visar bilderna, det kan slå fel.

Martin Schori säger att kampanjen sprids brett i sociala medier.

– Hashtaggen trendar och det är ett otroligt tryck på sajten.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.