Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Aftonbladet: ”Vi är först i Sverige med fysisk retargeting”

Publicerad: 22 Januari 2015, 08:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Här är kampanjen som tar retagetingtrenden ett steg längre.


Ämnen i artikeln:

retargetingAftonbladet

Retageting, möjligheten att styra digital annonsering efter tidigare beteende (exempelvis sökhistorik), är ett av mediehusens stora hopp i jakten efter annonspengarna.

Det ska ge mer relevant reklam, bättre effekt för annonsörerna och mer klirr i kassan på tidningarnas annonsavdelningar.

Nu tar Aftonbladet, mediebyrån Mindshare och annonsören Knorr retargetingtrenden ett steg längre.

Aftonbladet och Knorr har genomfört den första fysiska retargetingkampanjen i Sverige – och sannolikt i världen”, uppger Aftonbladet i ett pressmeddelande.

I november ställde Knorr upp en food truck, och bjöd Stockholmarna på varm soppa.

I matbilen fanns även bluetooth-sensorer, så kallade beacons, som letade efter Aftonbladet-appar på gratisätarnas mobiltelefoner.

Dessa mobilanvändare fick senare riktade erbjudanden i sina Aftonbladet-appar i mobilen, som gav möjligheten att hämta ännu en gratissoppa i butik.

– Jag har aldrig hört någon göra det något i närheten av detta i Sverige, så jag är rätt säker på att vi är först, säger Johan Åsén, produktdirektör på Schibsted sales & inventory, till Dagens Media.

Jannike Åkerlind, kundansvarig och digitalstrateg på Mindshare, tror att denna typ av annonsering kommer att bli allt vanligare.

– Vi har sätt i andra länder att man börjat med direct targeting, att du kan få ett erbjudande direkt i mobilen när du exempelvis tittar på en tröja, säger hon och fortsätter:

– Detta är att ta det ett steg längre, och jag är övertygad om att vi kommer att få se mer av det både i Sverige och utomlands.

Mottagarna av gratitssoppan fick ingen information om att deras mobiler scannades i syfte att kunna göra riktad reklam.

– Nej, men vi samlade inte in någon personlig data. Vi får se vad reaktionerna blir, detta är lite av ett test.

Jannike Åkerlind menar att man måste vara mycket försiktig med vilken typ av budskap som denna typ av retargeting använder.

– Vi hade ett vänligt budskap som var ungefär ”hej, för en tid sedan smakade du vår soppa, vill du ha en till”. Det hade varit en helt annan sak om man till exempel hade använt retageting för att göra en kundundersökning.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

retargetingAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev