Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Aftonbladet gör en thunderclap

Publicerad: 23 december 2013, 12:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Aftonbladet drar igång kampanjen ”Kriserna vi glömde” tillsammans med Läkare utan gränser och SOS Barnbyar. Bland annat ska kampanjen spridas via Facebook.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Kampanjen ”Kriserna vi glömde” ska sätta fokus på de humanitära kriserna i Tchad, Burundi och Swaziland. Samtliga länder finns med på Läkare utan gränsers lista över kriser som allmänheten inte vet så mycket om eller inte alls känner till.

– Det här är några av de värsta kriserna i världen, men också några av de minst bevakade och rapporteringen är i stort sett obefintlig, säger Maria Trägårdh, redaktionell projektchef på Aftonbladet till Dagens Media.

Initiativtagare till kampanjen är Aftonbladets reporter Carina Bergfeldt, som tillsammans med fotografen Andreas Bardell ska göra en tre veckor lång reportageresa till de tre länderna.  

– Vi spelar en stor roll för vilka kriser som allmänheten känner till, säger Maria Trägårdh.

Reklamkampanjen ska dra igång ordentligt i morgon, men redan nu har Aftonbladet tjuvstartat genom att publicera ett filmklipp på en blogg för projektet.

Dessutom kommer Facebook att få en stor roll i kampanjen. Aftonbladet planerar att göra en thunderclap, men med en egenutvecklad tjänst, genom att uppmana folk att säga ja till att dela en kort film från Tchad på sina profilsidor. Delningen ska ske 1 januari.

– Förhoppningsvis syns vi rejält då.

Läs mer om fenomenet med thunderclap i Dagens Media nummer 22, 2013.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.