Kampanjer
Aftonbladet går ut i varumärkeskampanj: ”Aftonbladet – Sveriges Hierta”
Publicerad: 21 april 2022, 11:03
”Aftonbladet – Sveriges Hierta” är konceptet när tidningen gör den första större varumärkeskampanjen på flera år. Kolla in reklamfilmen här.
Konceptet ”Sveriges Hierta” knyter såklart an till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta.
– Redan för 200 år sedan stod Hierta med sitt Aftonbladet upp för det fria ordet. Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Nu med liverapporter, tv och poddar, granskningar som 200 sekunder, modiga texter av Sveriges främsta kolumnister och kommentarer och oerhört många läsare. Dygnet runt i alla kanaler, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör på Aftonbladet, i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
– Jag tror att Lars Johan Hierta hade varit stolt över sitt Aftonbladet om han såg oss i dag. ”Sveriges Hierta” är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.
Varumärkeskampanjen drar igång idag, torsdag, och ska gå brett i Schibsteds egna digitala kanaler och sociala medier, samt i radio, Stockholms tunnelbana och utomhus.
Kampanjen består bland annat av en reklamfilm, med Robert Aschberg som berättare, som lyfter fram Aftonbladets publicistiska uppdrag och redaktionen.
Dessutom ingår en ny ljudlogo i konceptet, skapad av kompositören George Hagstrand. Ljudlogon ska användas i poddar och video och bygger på ljud från redaktionen i kombination med pulsslag.
Bakom varumärkeskonceptet och kampanjen står reklambyrån Eljest.
– Det här är en stor och spännande satsning för oss. Med Sveriges Hierta vill vi visa upp vår verksamhet från fler sidor, samtidigt som vi utåt vill förmedla värderingar vi redan förknippas och arbetar med internt, säger Therese Stalén Birgersson, marknadschef på Aftonbladet, i pressmeddelandet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Aftonbladet
Therese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)
Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef
Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialist
Fredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialist
Kristel Thalström, AD
Mattias Bengtsson, content producer
Eljest Agency
Martin Mentell Widolf, VD
Sofi Widolf, head of art
Erik Ström, creative director
Sara Mannerström, creative production manager
Filip Skoglund, digital creative
GH Audio AB
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör
Atlanta Film
Johan Widström
Ludvig Olin
Martin Randahl Edsman