Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Adobe väcker liv i Edvard Munch

Publicerad: 15 Juni 2017, 07:10
Uppdaterad: 15 Juni 2017, 06:12

Adobe återskapar Edvard Munchs 100 år gamla penslar i ny global kampanj. Foto: Adobe

Återskapar konstnärens penslar och söker ny version av ”Skriet” – i global kampanj med Abby Priest.


Ämnen i artikeln:

AdobeAbby priest

I  kampanjen ”The Hidden Treasures of Creativity” har Adobe med hjälp av Munchmuseet skapat digitala versioner av den norske konstnärens 100 år gamla penslar. Sju av Edvard Munchs orginalpenslar har i samarbete med specialiser digitaliserats och gjorts tillgängliga i Adobe-verktygen Photoshop och Sketch.

Mellan den 15 juni och 14 juli kommer Adobe att hålla en tävling som uppmanar kreatörer att med Munch-penslarna måla egna versioner av hans mest kända och ikoniska verk “Skriet”. Munch målade fyra olika versioner av verket, och 80 år senare utmanar nu Adobe kreatörer världen över att skapa “Det femte Skriet”.

– Tidigare har vi inte gjort så många kampanjer som riktar sig till konstnärer och kreatörer – därför fokuserar vi denna gången på digital konst. Vi har gjort den här kampanjen för att inspirera och engagera, säger Anna Rose som är nordisk marknadschef för Adobe, till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Idén som vi tog fram med Abby Priest, landade i någonting mycket större än vad vi tänkt oss. Vi ville göra en kampanj som var väldigt hands-on och som hade en tydlig nordisk prägel – kampanjen var ju tänkt från början för enbart den nordiska marknaden. Men när vi presenterade centralt för Adobe blev alla kära i idén och ville göra den globalt.  

"Hidden Treasures Of Creativity" är en integrerad digital kampanj som kommer att gå i sociala medier och i Adobes egna kanaler. För att lyfta tävlingen samarbetar Adobe även med influencers i form av namnkunniga internationella kreatörer som i egna kanaler kommer att göra sina versioner av ”Det femte skriet”. I kampanjen ingår också en livesändning av ett tredagars seminarium där man kan lära sig använda penslarna. 

Edvards Munchs penslar.

Oskar Hellqvist är cd på kommunikationsbyrån Abby Priest, som även står bakom den prisade kampanjen Adobe Stock Apparel SS16.

– Vanligtvis är det de stora konstverken som blir kända världen över och säljs på auktion för miljonbelopp. Men vi ställde oss frågan vad som hände med verktygen som användes för att skapa mästerverken. Den här kampanjen är ett initiativ för att bevara dessa delar av vårt kreativa kulturarv, så att kommande generationer kan ta del av dem. På samma sätt som till exempel The Metropolitan Museum of Art har gjort med flera av sina konstverk som nu ligger i public domain – fria för allmänheten att ta del av.

På frågan varför valet landade på just Edward Munch svarar Anna Rose:

– Vi ville ha en konstnär som har täckning i alla nordiska länder–  och hans namn kom upp. Munch Museet visade sig ha kvar hans penslar, så det var perfekt. Det visade sig också när vi presenterade idén globalt att intresset för Munch och för den här idén föll i extremt god jord även i andra länder.

Abby Priests Oskar Hellqvist:

– Vi tror ju på idéer som har PR och social spridningspotential i sitt dna, och som kan förstås och kännas relevanta för en bred publik. Vi jobbar konsekvent på det här sättet och den här typen av idéer kan skalas både upp och ner. Adobe valde att göra kampanjen global för att de trodde på potentialen i idén – vilket känns superkul såklart.

Kyle T. Webster som är en av de främsta experterna på Photshops penslar, har baserat på de digitliserade penselbilderna lyckats fånga penslarnas exakta former och egenskaper i Photoshop och Sketch. Från och med den 15 juni kan användare måla med samtliga penslar i de båda verktygen.

Vinnaren av ”Det femte skriet” kommer bland annat att få sitt verk utställt i Munchmuseet i Oslo. Vinnaren utses utifrån kriterierna originalitet, hantverk och kreativitet. Tävlingen avgörs den 28 juli 2017.

Edvard Munchs ikoniska målning "Skriet".

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdobeAbby priest

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.