Adobe blåser liv i typsnitt som stoppades av nazisterna

2018-06-12 12:01  

Adobe och Abby Priest gör uppföljare på den prisade Edward Munch-kampanjen – väcker liv i bortglömda typsnitt.

Den tyska konstskolan Bauhaus Dessau stängdes 1932 ned av nazisterna och flera kreativa alster och typsnitt föll i glömska – tills nu. I Adobe och byrån Abby Priest senaste kampanj väcker de liv i fem gamla typsnitt och gör dem digitala.

Kampanjen är en fortsättning på Adobes koncept "The hidden treasures of creativity" där man återskapade konstnären Edvard Munchs originalpenslar digitalt och bad kreatörer att väcka nytt liv i konstnärens kända tavla "Skriet".

Totalt fem typsnitt återupplivas i digital form.

Oskar Hellqvist, cd på Abby Priest, berättar att skolan Bauhaus Dessau grundades på idén om att konst och teknik hör ihop. Ambition var att utbilda den nya generationens interdisciplinära konstnärer. På skolan arbetade man mycket med funktionalism och minimalism.

– Skolan blev ganska så kortlivad, den ansågs för farlig och för progressiv och stängdes ned av nazisterna 14 år efter starten, säger Oskar Hellqvist.

– När skolan stängdes ned så hastigt och lustigt innebar det att många av mästerverken och alsterna aldrig gjordes färdigt och glömdes bort – det är själva basen till projektet. Vi har hittat typsnitt i arkiven på skolan som aldrig blev färdigställda och genom kampanjen blåser vi nytt liv och färdigställer dem utifrån de fragment som Bauhaus-mästarna lämnade efter sig.

Den nya kampanjen är en fortsättning på Adobes koncept "The Hidden Treasures of Creativity".

Kort efter att Edward Munch-kampanjen avslutades började Adobe och Abby Priest titta på en uppföljare. Ett par månader har ägnats åt att researcha utgångspunkten för nästa projekt.

– Vi kände direkt att det här är något som själsligen passar ihop med Adobe, det var en perfekt match eftersom det handlar om kreativitetens betydelse och interdisciplinära konstnärer i en modern era. Det är otroligt roligt att jobba med en kampanj i den här skalan och att få jobba med Adobe som är så otroligt duktiga.

Har ni stött på några hinder längs vägen?

– Det som möjligtvis är ett hinder ibland är att alla involverade är geografiskt utspridda, men det fungerar väldigt bra ändå, att vi som liten svensk byrå kan jobba med Adobe på en stor skala. Sedan gäller det att vara väldigt försiktig med det kreativa kulturarv och skatter man hanterar så att inget förstörs, precis som i Munch-projektet.

Och det gick bra, inget förstördes?

– Ja, det gick vägen, säger Oskar Hellqvist och skrattar.

I samband med lanseringen av den nya kampanjen utlyser Adobe även en tävling där man uppmanar kreatörer att använda sig av de nya typsnitten och ta sig an fem olika utmaningar. Som pris får vinnaren åka till Dessau i Tyskland och besöka Bauhaus-arkiven.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt