Kampanjer
Adecco vill få dig att skratta mer
Publicerad: 7 oktober 2014, 04:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Bemanningsföretaget Adecco lanserar en kampanj som ska få fler att skratta på jobbet.
Ämnen i artikeln:
SweAdecco har tillsammans med Novus genomfört en undersökning bland 2154 personer som fått svara på hur mycket de skrattar på jobbet.
Resultatet "Glädjerapporten" visar bland annat att vi skrattar ljudligt i snitt 5,1 gånger per dag. Mot bakgrund av det lanseras nu kampanjen "glädjetempen", där man själv kan testa hur kul man har på jobbet.
– Syftet med kampanjen är att vi vill inspirera till bättre arbetsplatser och större arbetsglädje. Vi har valt att fokusera på skratt. Det är en så pass viktig funktion för oss som människor men lätt att tappa bort, säger Annelie Stenvadet, tf informations- och marknadschef på Adecco, till Dagens Media.
Bemanningsföretaget har jobbat med liknande frågor tidigare och bland annat tagit fram appen "Berömutmaningen" som ska göra det lättare att ge kolleger beröm.
– Vi arbetar med hr-frågor på olika sätt och arbetsglädje är jätteviktigt för arbetsplatser. I grunden handlar det om att väcka medvetenheten hos arbetsgivare om varför det här är viktigt. Man kan arbeta strategiskt med den här typen av frågor, säger Annelie Stenvadet.
Forskning som Adecco presenterar på kampanjsajten visar att skratt ökar inlärningsförmågan och kreativiteten, att det lindrar stress samt att välbefinnandet ökar.
På kampanjsajten kan arbetsgivare ladda ner en guide för "skrattglädje på jobbet", som tagit fram tillsammans med psykologen Lena Dur Högnelid. Bakom konceptet står Swe reklambyrå.
Arbetsgrupp
Glädjekampanjen:
Uppdragsgivare, Adecco: Annelie Stenvadet, t.f information- och marknadschef på Adecco.
Business Director, SWE: Linda Palmgren
Projektledare, SWE: Emma Borgblad
Planner, SWE: Simon Stefansson
AD, SWE: Kenneth Larsen
Content och Copy, SWE: Johnnie Mellström
Skrattspecialist: Lena Dur Högnelid, leg. psykolog
Webb: Rodolfo med team
Novus: Anna Ragnarsson och Jenny Andersson