Gå direkt till textinnehållet

Adage hyllar Acnes Ikea-kampanj

Den välkända Ikea-kassen fick se sig kopierad av självaste Balenciaga.

Adage listar årets bästa kampanjer och Acne tar plats på listan med blixtkampanjen "Ikea Balenciaga".

Dagens Media har tidigare skrivit om ett flertal av Acnes blixtkampanjer tillsammans med Ikea, där bland annat den prisade och hyllade " Ikea Balenciaga" fått stor uppmärksamhet.

Blixtkampanjen har totalt kammat hem 16 priser från prestigefyllda tävlingar som Cannes Lions, Eurobest och Epica Awards.

När nu Adage listar årets kampanjer placerar sig Acnes Ikea-kampanj på Creativitys lista under kategorin " integrated/interactive".

Förutom "Ikea Balenciaga" har en blixtkampanj om hur man gör en mantel av en Ikea-matta tagits upp, eftersom Game of Thrones avslöjade att de använt mattor från Ikea som mantlar. Även en anspelning på den rekorddyra Da Vinci-tavlan har tagits upp, där möbeljätten anspelar på att man inte behöver vara rik för att ha råd med en tavelram.

Credlista:

Agency: AcneClient: Ikea Creative HubCreative Director Acne: Johan HolmgrenCreative DIrector Ikea: Morten KjaerCreative: Tiago Pinho, Isaac Bonnier, Joel Lindblad, David Aronson.Photographer: Anders KylbergAssignment Leader Ikea: Louice AlvarssonClient IKEA: Simone Page

Alex Hartelius

Publicerad 2017-12-29 12.17Uppdaterad 2017-12-29 12.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: