Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Actionaid:s sjungande getter blev världssuccé

Publicerad: 17 December 2015, 12:22
Uppdaterad: 17 December 2015, 13:26

Pr-byrån Wenderfalck berättar om den enorma spridningen av getskivan, som blivit omskriven av medier som Time och The Mirror.


Ämnen i artikeln:

WenderfalckAction Aid

För att uppmärksamma välgörenhetsorganisationens Actionaid:s koncept att ge bort en get i julklapp för att motverka fattigdom i andra länder, släppte man tidigare i höst julskivan ”All I Want for Christmas is a Goat” där sjungande getter tolkar klassiska jullåtar.

Nu, bara en månad senare, estimerar pr-byrån Wenderfalck som ligger bakom kampanjen, att den har nått över en halv miljard människor.

Av de internationella medierna var Mashable bland de första att uppmärksamma de sjungande getterna, med en artikel som delats över 83 000 gånger. Därefter var andra medier inte sena att haka på, och vad som från början bara var tänkt som en svensk kampanj, har nu blivit omskriven av The Mirror, Time, ABC News, Comedy Central och Buzzfeed, uppmärksammats i amerikansk tv och radio och håller nu även på att spirdas i japanska medier.

Petter Rudwall, kreativ chef på Wenderfalck, säger till Dagens Media att byrån aldrig hade kunnat drömma om ett sådant enormt genomslag för getterna.

– Visst hade vi ganska höga förväntningar, för vi trodde starkt på vår grundidé. Getternas karakteristiska skrik ihopmixat med den klassiska julmusiken de flesta har en relation till, skapade en väldigt rolig produkt. Dessutom finns det en otrolig kraft i Actionaid:s goda kärnbudskap, nämligen att motverka fattigdom genom att köpa en get i julklapp till behövande. Men det här genomslaget går knappt att föreställa sig, säger Petter Rudwall.

Getter som "sjunger" till musik har blivit något av ett populärkulturellt fenomen online. När Wenderfalck bestämde sig för att man ville använda musik för att nå ut med Actionaid:s buskap, kom man på idén att låta getter skrika till välkända jullåtar.

"All I Want for Christmas is a Goat", som var färdig bara en månad efter att idén föddes, har lanserats på alla stora streaming-tjänster såsom Spotify, Apple Music och Amason. I skrivande stund toppar låten "Silent Night (Goat Edition)" spellistan Viral 50 i Sverige på Spotify, framför artister som Idol-vinnaren Martin Almgren.

Petter Rudwall berättar att Wenderfalck från början jobbade med en mediestrategi som gick ut på att pinpointa de specifika medier man trodde skulle vilja uppmärksamma getterna.  

– När Mashable plockat upp kampanjen fick det snabbt ringar på vattnet, eftersom alla stora medier sneglar på varandra. Det dröjde inte länge innan getterna blivit så virala att själva spridningen blev en nyhet i sig. Exempelvis har Actionaid-kontoret i England startat en egen kampanj i kampanjen, med syfte att göra get-albumet till det bäst säljande i Storbritannien. Globalt har de lokala Actionaid-kontoren gjort ett otroligt jobb med att pusha kampanjen och hålla igång dialogen. Även den svenska organisationen har fått uttala sig om kampanjen i internationella medier, bland annat i australiensisk radio.

Vad tror du ligger till grund för den stora spridningen?

– Jag tror det beror på en rad olika saker, bland annat att folk är rätt trötta på den kommersiella biten av julen. Det blev ju till exempel en hel del besvikelse kring årets julklapp, robotdammsugaren. Sedan tror jag att det är ganska ovanligt idag med humoristisk musik. Den här kampanjen är otroligt delningsbar, och blir en enkel och tacksam nyhet för medier att bryta av sin vanliga nyhetsrapportering med. Musiken har en stor humoristisk effekt och bjuder på ett gott skratt.

Vad har det betytt för Actionaid:s syfte att kampanjen blivit en sådan viral succé?

– Det har betytt mycket, all extern trafik och kommunikation hänvisar till deras gåvoshop i de olika länderna och vi har fått indikationer från det svenska kontoret att försäljningen av getter går riktigt bra i jämförelse med tidigare år. Dessutom har vi märkt att Actionaid nämns tidigt i artiklarna om getskivan, så de får såklart stor medieuppmärksamhet.

Hur stora kan getterna bli?

– Internet kan inte bli stoppat. Nu har folk fattat tycke för getterna, och egentligen finns det ingen gräns för hur spridd kampanjen kan bli. Jobbet med den har engagerat hela byrån och vi fortsätter att jobba med att styra dialogen och pitcha in nyheten till olika medier. Just nu jobbar vi till exempel med utmaningen att sprida nyheten öster ut, mot Asien och Australien.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WenderfalckAction Aid

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.