Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Action Aid kapar muspekare

Genom att kapa muspekare och uppdatera banners efter första besöket ska Action Aid få fler att bli faddrar.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 25 Oktober 2011, 10:37
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:53

Ämnen i artikeln:

Action Aid

Det är reklambyrån A Perfect World som står bakom den tre månader långa kampanjen som startar denna vecka. Kampanjen ska öka antalet faddrar åt utsatta flickor och reklambyrån tog fram den pro bono åt Action Aid.

– Det är en bra sak och det är hedrande att de frågade oss om hjälp. Vi kände att det här vill vi hjälpa till med, säger Johan Gustafsson, ad för kampanjen på A Perfect World, till dagensmedia.se.

Kampanjen består av en banner med en bild på en flicka som håller ut handen. Första gången en besökare drar muspekaren över bannern så tar annonsen över muspekaren och hamnar i flickans hand. Då lyder texten "Sträck ut din hand". Nästa gång en besökare drar sin muspekare över bannern så ändras budskapet och istället lyder texten "Igår sa du idag".

– Vi ville göra något annorlunda, något med en mer personlig touch. Många vill ju hjälpa till. På det här sättet får folk upp ögonen för budskapet i bannern, säger Johan Gustafsson.

Du tror inte att det finns en risk för att folk ska tycka att ni använder pekpinnar?

– Nej. Det spelar på ditt samvete, helt klart, men samvetet är ju varför man ger till välgörenhet i första läget.

Action Aid är en internationell välgörenhetsorganisation. Kvinnors och flickors rättigheter är ett av deras sex verksamhetsområden. Mediebyrå bakom kampanjen är Starcom.

Ämnen i artikeln:

Action Aid

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.