Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Acne gör film åt Audi

Publicerad: 4 Maj 2010, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Acne Production tar fram en serie actionfilmer åt Audi. I huvudrollen ser vi Justin Timberlake.


Filmerna ska visas på webben från och med idag och är en del av den globala lanseringen av Audi A1.

När Acne fick uppdraget i maj förra året var det fortfarande hemligt vem kändisen skulle vara. Sedan dess har Justin Timberlake varit talesperson för Audi och bland annat varit med på bilmässan i Genève.

Acne fick i princip fria händer att producera något som skulle skapa intresse och engagemang hos målgruppen – 80-talisterna. Istället för en traditionell reklamfilm valde Acne att göra en actionfilm i sex delar där A1:an blev en del i rekvisitan.

– Vi bestämde oss för det här äventyrskonceptet och Henrik Sundgren som är regissör satte sig och plitade ner historien, säger Richard Björlin, producent och vd på Acne Production.

Filmerna spelades in under fem dagar i Los Angeles. Reklambyrå för kampanjen är tyska Heimat.

– Att Audi valde att samarbeta med just Acne Production i A1-kampanjen visar att Sverige lyckats placera sig på kartan som ett nytänkande och kreativt land. Lanseringen av Audi A1 handlar till stor del om att engagera målgruppen och med en spännande följetong på nätet är målsättningen att skapa dialog över en längre tid, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi Sverige.

Stockholmsbandet Torpedo har tillsammans med Justin Timberlake tagit fram musiken för hela kampanjen.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uC2oJdRf0PA&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uC2oJdRf0PA&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.