Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Absolut lanserar för hemmamarknaden

Absolut släpper en vodka enbart för den svenska marknaden. Flaskan är designad av konstnären Fredrik Söderberg och ska tolka det genuint svenska.


Publicerad 2011-04-28 11:47
Uppdaterad 2015-12-06 15:12

Ämnen i artikeln:

Jung

Dela artikeln:

Absolut har tidigare släppt en mängd olika så kallade limited edition-vodkor runt om i världen, senast då de lanserade Absolut Brooklyn i USA. Nu har turen kommit till Sverige.

– Absolut är ett svenskt varumärke som gör väldigt mycket utomlands. Nu känns det bra att få göra något på vår hemmamarknad, säger Anne Palmqvist, Sverigechef för Absolut.

De begränsade utgåvornas syfte är att stärka Absoluts varumärke genom att påvisa den koppling mellan vodkan och kreativa områden som konst, mode och musik. Upplägget är det samma på alla marknader, en lokal konstnär får i uppdrag att tolka sitt land eller område och får fria kreativa tyglar att göra det. För Absolut Brooklyn anlitades till exempel filmregissören Spike Lee, för den svenska utgåvan, Absolut Svea, anlitades konstnären Fredrik Söderberg anlitats.

– Han hämtar mycket av sin inspiration från den svenska historien och fornnordisk mytologi och vi är mycket nöjda med den tolkning han har gjort, säger Anne Palmqvist.

Motivet på flaskan skildrar något som är centralt för alla svenskar, årstidernas växlingar. De fyra årstiderna skildras runt hela flaskan, och omgärdas av Midgårdsormen för att få en koppling till Sveriges mest avlägsna historia.

Flaskan har redan lanserats på restaurangsidan och ska finnas tillgänglig på systembolaget den 16 maj.

– Vi ska främst använda oss av pr i marknadsföringen men sedan ska vi också göra en del saker tillsammans med Fredrik Söderberg där vi lägger tyngden på den konstnärliga biten.

Absolut Vodka har också startat en kampanjsajt där historien bakom flaskan och motivet förklaras.

Absolut jobbar i Sverige med pr-byrån Jung.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.