Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"ABC-utmaningen" ska visa hur det är att växa upp i en bar

Publicerad: 3 Maj 2016, 14:23
Uppdaterad: 27 September 2018, 10:49

IOGT-NTO-rörelsen vill med sin nya kampanj visa hur det är att som barn växa upp i en miljö med mycket alkohol.

Reklambyrån Reform Act lanserar spelkampanj för nykterhetsrörelsen IOGT-NTO-rörelsen, som vill visa hur det är att tvingas göra läxor och sova bland fulla människor.


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTOReform Act

Spelkampanjen "ABC-utmaningen" går ut på att du så snabbt som möjligt ska försöka skriva alfabetet, under spelets gång kastas tangentbordet om och gör förutsättningarna svårare och svårare.

Genom utmaningen vill IOGT-NTO-rörelsen visa hur det kan vara att som barn växa upp i en bar – att både göra läxor och sova bland fulla människor. Ett problem som drabbar många barn i Östafrika, där ett enkelt och billigt sätt att tjäna pengar på är att brygga och sälja sin egen öl.

Kampanjen har tagits fram av Reform Act.

– Frågan är relativt okänd, vi ville därför göra en lösning och en kampanj som många kan delta i. Som samtidigt skapar igenkänning och som kan nå personer som inte sedan tidigare vet vilka IOGT-NTO-rörelsen är, säger Lovisa Nilsson, projektledare på Reform Act, till Dagens Media.

Hittills har över 6000 personer spelat ABC-utmaningen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTOReform Act

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.