Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

A Non Smoking Generation kritiska till FHI

Publicerad: 22 November 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

A Non Smoking Generation ställer sig kritiska till Folkhälsoinstitutets kampanjarbete som Dagens Nyheter uppmärksammar idag. Detta trots att organisationen tagit del av de 69 miljoner kronor som använts till att få svenskarna att fimpa.


Ämnen i artikeln:

A Non Smoking GenerationDagens Nyheter

A Non Smoking Generation har fått totalt 6 miljoner kronor under två år av de 69 miljoner kronor som Folkhälsoinstitutet, FHI, tilldelats. Pengarna har använts till fem projekt och en kampanj, som gjordes ihop med FHI förra julen.

– Av de 69 miljonerna går inte särskilt mycket till att minska tobaksanvändningen bland barn och unga trots att 90 procent börjar röka innan de är 18 år. Så jag tycker att fokus bör ligga där istället för att få vuxna att sluta röka, säger A Non Smoking Generations avgående generalsekreterare Fredrik Söderhielm.

Han berättar att kampanjer har mycket begränsade effekter.

– Följer vi upp kampanjerna så kan vi inte se att siffrorna minskar, men de är viktiga för att driva vår arbete framåt och är en bidragande faktor till att skapa förändring.

Ett högt pris och begränsad tillgång är det som bevisligen minskar tobaksanvändningen, men sådana begränsningar kan istället leda till exempelvis ökad smuggling.

A Non Smoking Generation har nu dragit ner på köpta kampanjer.

– Utrymmet i medierna är mer begränsat och vi har heller inte råd. Vårt arbete handlar istället mycket om att möta unga på nätet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.