Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

9000 Twee-q-tester genomförda

Publicerad: 6 Juli 2012, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:16

Organisationen Crossing Boarders jämställdhetstest på Twitter har väckt stor uppmärksamhet under Almedalsveckan. Hittills har närmare 9 000 tester genomförts.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Det var i måndags som testet, där användarna kan kolla hur pass jämställda deras retweets är, lanserades av Crossing Boarders och deras byrå Deportivo.

Hitills har sajten twee-q.com haft cirka 6 000 unika besökare och antalet tweets om twee-q är uppe i drygt 1 600 stycken.

Och uppmärksamheten är välbehövlig för organisationen som bara har funnits i två år.

– Vi är en liten organisation och kan inte konkurrera här i Almedalen och vi har heller inte miljontals kronor att lägga på kampanjer. Det är inte jätteviktigt för oss att organisationen syns, men vi vill lyfta frågan om jämställdhet, säger Ida Östensson, grundare av Crossing Boarders.

Twee-q har bland annat uppmärksammats av SVT:S Gomorron Sverige, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, TV4 och Sveriges Radio.

– Vi är enormt glada för den uppmärksamhet vi lyckats skapa kring jämställdhetsfrågan via Twee-q. Vi hade inte riktigt förväntat oss så pass stor genomslagskraft.

Anledningen till att det blev just en Twitterkampanj beror på att Twitter är väldigt aktuellt just under Almedalsveckan, berättar Ida Östensson. Varje seminarium har sin egen hashtagg.

Nästa del i kampanjen släpptes tidigare idag. Nu kan även företag och organisationer mäta sin jämställdhet på Twitter. Dessutom håller Crossing Boarders på att sätta ihop en lista med intressanta kvinnliga twittrare att följa.

– Vi har ofta fått höra från användare att det inte finns tillräckligt med kvinnor att följa inom ett visst område, som sport eller spel, därför samlar vi nu ihop en lista och uppmanar även andra att göra egna listor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.