Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

90 år av bioreklam – SF Media firar med tävling

Publicerad: 4 Mars 2015, 05:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Priset i födelsedags-tävlingen är värt 1,5 miljoner kronor.


SF Media firar att bioreklamen fyller 90 år i Sverige år 2015 med en stor reklamtävling. Tävlande ska göra sin egen variant av den klassiska nedräkningen som föregår bioreklamen samtidigt som de visar det varumärke som de företräder.

Det vinnande bidraget kommer visas över hela landet för ett visningsvärde motsvarande 1,5 miljoner kronor.

Katja Serrander är projektledare för tävlingen på SF Media.

– Vi vill få reklambyråer att tänka bio och vi tycker att det är dags att göra om reklamvinjetten, säger hon till Dagens Media.

Kriterierna för bidragen är att en nedräkning från tio till ett ska finnas med och att det vokalt ska meddelas att ”nu blir det bioreklam”.

– Vi kommer lansera det vinnande bidraget i början av juni, men vi har inte sagt något om ett lanserings-event ännu. Den vinnande nedräkningen kommer visas under cirka tre månader. säger Katja Serrander, säger hon och fortsätter:

– Vi sitter på en otrolig reklamskatt i våra arkiv och vi vill att folk ska förstå vilken historia som gömmer sig där. Reklam säger så mycket om samtiden.

Tävlingen pågår mellan 5 mars och 21 maj, som är sista dag för inlämning av bidrag. Man tävlar med en storyboard eller skissfilm som laddas upp på tävlingens kampanjsida.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev