Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

"80ml" sätter ljus på okänd sjukdom

Kampanjen ska uppmuntra kvinnor med symptom att söka hjälp.


Publicerad 2016-05-27 05:15
Uppdaterad 2016-05-26 16:09

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

På lördag är det den internationella mensdagen, och premiär för kampanjen "80 ml".

Läkemedelföretaget Gedeon Richter, som är avsändare, vill sätta fokus på den dolda kvinnosjukdomen myom.

Fyra svenska illustratörer har i samarbete med kommunikationsbyrån Rippler skapat ett självtest som kan spridas via mejl eller sociala medier.

Nära hälften av alla kvinnor får någon gång i livet myom – godartade muskelknutor i livmodern. Det vanligaste symptomet är kraftiga menstruationsblödningar. Myom är en relativt okänd sjukdom och få vet få att det kan vara orsak till rikliga blödningar.

Att blöda mer än 80 ml under en menstruationscykel räknas i medicinska termer som kraftig blödning, men det är svårt att uppskatta mens i milliliter.

Med kampanjen och självtestet på sajten 80ml.se, vill Gedeon Richter sprida kunskap kring sjukdomens symptom och uppmuntra kvinnor som känner igen sig att söka hjälp.

Informationskampanjen pågår under större delen av juni med en rad aktiviteter i sociala och traditionella medier. Illustrationerna, som ska sätta bild på svåra känslor och situationer vid myom, är framtagna av Louise Winblad, Elin Lucassi, Max Gustafson och Jojo Falk.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.