"80ml" sätter ljus på okänd sjukdom

Kampanjen ska uppmuntra kvinnor med symptom att söka hjälp.

På lördag är det den internationella mensdagen, och premiär för kampanjen "80 ml".

Läkemedelföretaget Gedeon Richter, som är avsändare, vill sätta fokus på den dolda kvinnosjukdomen myom.

Fyra svenska illustratörer har i samarbete med kommunikationsbyrån Rippler skapat ett självtest som kan spridas via mejl eller sociala medier.

Nära hälften av alla kvinnor får någon gång i livet myom – godartade muskelknutor i livmodern. Det vanligaste symptomet är kraftiga menstruationsblödningar. Myom är en relativt okänd sjukdom och få vet få att det kan vara orsak till rikliga blödningar.

Att blöda mer än 80 ml under en menstruationscykel räknas i medicinska termer som kraftig blödning, men det är svårt att uppskatta mens i milliliter.

Med kampanjen och självtestet på sajten 80ml.se, vill Gedeon Richter sprida kunskap kring sjukdomens symptom och uppmuntra kvinnor som känner igen sig att söka hjälp.

Informationskampanjen pågår under större delen av juni med en rad aktiviteter i sociala och traditionella medier. Illustrationerna, som ska sätta bild på svåra känslor och situationer vid myom, är framtagna av Louise Winblad, Elin Lucassi, Max Gustafson och Jojo Falk.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2016-05-27 05.15Uppdaterad 2016-05-26 16.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: