Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

80 miljoner kronor back i januari

Publicerad: 10 Februari 2015, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Storstads- och kvällspress minskar mest av alla, tätt följda av tv.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Enligt Mediebyråbarometern minskade medieköpen, som förmedlades via mediebyråer, under årets första månad med 80 miljoner kronor, jämfört med samma månad förra året.

De flesta mediekategorierna backar, med undantag för radio som ökar med 12,1 procent.

– Januari 2014 var en stark månad och generellt sett brukar januari vara en månad med låga medieinvesteringar. Trots detta bör den låga spenderingen vara en varningsklocka för medierna. Annonsörerna lämnar de traditionella mediekanalerna och hittar andra vägar, skriver Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

De mediekategorier som har haft det tuffast i januari är print och tv. Nedgången för print i januari är den största på 18 månader och det är fortfarande storstadspress och kvällspress som minskar mest.

– Print sjunker snabbare än tidigare, men nedgången är strukturell och inte förvånande. Storleken på tv-nedgången är däremot oväntad. Då tv-priserna stiger från mars kunde man förvänta sig att årets två första månader skulle präglas av större investeringar. Det här är en effekt av lägre efterfrågan och lägre utbud, skriver Joachim Forsell, vice vd för IUM, i ett pressmeddelande.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.