Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

8-bitar ska sälja Surfakademin

Publicerad: 3 Maj 2011, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Peter Sahlberg och Jens Holmer lämande medievärlden och stack till Frankrike med 20 surfbrädor. I år firar deras företag Surfakademin femårsjubileum med en ny digital kampanj.


Fröet till Surfakademin såddes för fem år sedan då Peter Sahlberg, pressansvarig på ZTV och Jens Holmer, vd på varumärkesbyrån Label drog till Biarritz i Frankrike med två folkabussar och 20 surfbrädor för att starta en surfskola.

– När vi kom hem från Hawaii i början på 2000-talet kände vi att det fanns ett ordentligt sug efter surfing i Sverige. Eftersom vi har bott på ställen där surfing är något som alla ägnar sig åt har vi fokuserat mycket av vår kommunikation på det, säger Peter Sahlberg till dagensmedia.se.

2008 valde de både att säga upp sig från sina ordinarie jobb och satsa helhjärtat på Surfakademin, som nu firar femårsjubileum.

– Vi utgår från att alla svenskar vill lära sig surfa och att det finns en otroligt stor potential.

Målet med den nya kampanjen är att öka kännedomen om Surfakademin och målgruppen är generation x. Därför består kampanjen som ett klassiskt 8-bitars spel från 80-talet, sammankopplat med Facebook.

Bakom spelet står Proportio.

– Idén om att göra ett spel till Surfakademin föddes för ett år sedan när jag spelade det klassiska spelet California Games på Nintendo. Jag tog upp idén om att göra ett spel till siten för Jens och Peter - men det var inte läge för en så stor satsning då. Fördelen med dessa gamla 8-bitars spel är att dom är lagom avancerade, säger Elias Benxon, cd på Proportio.

Peter Sahlberg:

– Hela idén är att vi i grunden har en väldigt bred målgrupp och när vi startade upp för fem år sedan var det viktigt att nå ut brett. I just den här kampanjen vill vi fokusera på 70-talisterna och då kändes det klockrent med ett tv-spel. Samtidigt känns 80-talet ganska outtröttligt eftersom det finns så många godbitar, säger han och fortsätter:

– Det är en digital kampanj med en analog flair och det passar oss eftersom vi står mycket för old school när det gäller surfingideal.

Kampanjen ska också hjälpa Surfakademin att lanseras internationellt.

– Det är framför allt den Europeiska marknaden vi kikar på. Vi har dessutom växt ur våra destinationer så att säga och nu tittar vi på att lansera en stor destination nästa sommar.

Du saknar inte att jobba med pr?

–  Både tiden på MTG och Sund Kommunikation (idag Grayling, reds anm.) var jättekul och har gett mig otroligt mycket kunskap och bred erfarenhet. Men det är klart, att driva sin egen buisness och få jobba med något man verkligen älskar, det är oslagbart. Passionerat entreprenörskap är det finast som finns.

Surfakademin driver just nu surfcamp på Costa Rica, i Biarritz, Galicien och i Kalifornien.

Spelet nås på Surfakademins sajt.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.