Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

60 juniorkreatörer gjorde upp i Best Yet

Det anrika Tvålpalatset vid Mariatorget var välbesökt när tävlingen Best Young European Team 2011 gick av stapeln.


Publicerad 2011-03-08 15:53

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

I dag samlades över 60 unga reklamare för att tävla om vem som har den vassaste reklamlösningen. Max tre år i branschen var regeln.

Den hemliga uppdragsgivaren var ATG och uppdraget var att göra en annons för dagspressen.

Många av bidragen handlade om människans kärlek till hästen, och vad travsporten gör för Sverige.

– Det var roligt men krävande. Vi hade ingen tidigare erfarenhet eller relation till ATG så det var mycket att ta in, säger Christian Sjöstrand, student på Hyper Island som jobbade tillsammans med Anna Hellden, även hon från Hyper Island.

Agnes Thunell från byrån Eight:

– Det var väldigt speciellt, svårt men kul.

Hon får medhåll av kollegan Rebecca Johnson.

– Det är fantastiskt att alla har tänkt olika, säger Rebecca Johnson.

Richard Peyron på Mediekompaniet, som arrangerar tävlingen tillsammans med Tidningsutgivarna, är även han nöjd med resultatet.

– Jag blir rörd, vissa texter slår verkligen an. Tyvärr tänker vissa chefer att det blir uteblivna intäkter om deras anställda går på sådana här tävlingar medan en del ser det som långssiktiga investeringar, säger han och fortsätter:

– Men vi har ändå haft 64 personer här så jag är väldigt nöjd både med deltagandet och med uppdragsgivaren.

Maria Diskay på Tidningsutgivarna beskriver tävlingen som stenhård.

– Alla har varit så otroligt taggade och jobbat ändå in i det sista. Det är häftigt, man kan nästan ta på känslan.

Hon hyller också bidragen.

– Det finns mycket bra lösningar även om många förmodlingen tyckte att uppdraget var svårt, säger hon och fortsätter:

– Det är viktigt att unga får gå tillbaka till det som är kärnan i reklamen - papper, penna och en god idé.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.