Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

4G-kriget är här

Publicerad: 15 November 2010, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Telia blev först i världen med att lansera ett 4G-nät. I dag sjösätter Tele2 och Telenor sina 4G-satsningar – med massiva reklamkampanjer.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenorTele2

4G-tekniken, utvecklad för mobil data, väntas i framtiden bli standarden för mobilt bredband.

Målet är dataöverföringshastigheter som motsvarar vad många i dag har i sin fasta uppkoppling.

I dag lanserar både Telenor och Tele2 sina 4G-nät – bland annat med annonser i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. 

– Vi har ett gemensamt nätbolag som bygger själva nätet. Men vi lanserar separat, säger Eva Ernfors, pr-chef på Telenor.

Så det är inte en koordinerad 4G-attack?

– Nej, vi lanserar separat. Att det blev på samma dag är en slump.

Telenors lansering av den nya generationens mobilteknik görs med en omfattande reklamkampanj.

Felix Henrgren har regisserat reklamfilmen, som ska gå i TV3, Kanal 5, TV4 Fakta, TV4 Sport, Kanal 5, TV6, TV8 och Discovery. I filmen syns en man som på krogen förgäves försöker visa ett Youtube-klipp med en allt för långsam uppkoppling.

– Med hjälp av ett problem och en miljö som många kan känna igen sig i och under parollen ”trött på att vänta?” så vill vi lyfta fram vilka möjligheter vårt nya nät kommer att ge, säger Patrik Söder, kommunikations- och varumärkesansvarig för Telenor Sverige i ett pressmeddelande.

Förutom i tv syns kampanjen, framtagen av reklambyrån Lowe Brindfors, i morgon- och affärspress, på internet, i mobilen samt på utomhusreklam i tunnelbanan och på flygplatser.

Tele2 väljer i sina printannonser att slopa fåret Frank – bolagets reklamfigur – till förmån för ett svart litet lamm.

Bolaget lovar att 99 procent av Sveriges befolkning ska kunna surfa deras 4G-nät 2012.

Dagensmedia.se har sökt Patrik Söder, samt Thomas Ekman chef för privatmarkanden på Tele2.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenorTele2

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.