463 svenska bidrag i Eurobest

De svenska byråerna har skickat in totalt 463 bidrag till den europeiska reklamtävlingen Eurobest, som avgörs i veckan.

Eurobest är en av de viktigare internationella reklamtävlingarna. Bakom tävlingen står det brittiska bolaget Emap, som även arrangerar Cannes Lions – världens största reklamtävling.

Interactive är inte helt förvånande den kategori dit de svenska byråerna skickat in flest bidrag – 67 stycken. Därefter följer Promo & Activation med 53 bidrag och Media och PR med 52 svenska bidrag vardera.

Svenskarna har dock skickat in färre bidrag i år än förra året, då 530 bidrag skickades in.

Totalt har 4847 bidrag skickats in till Eurobest, vilket är en ökning på 0,5 procent jämfört med förra året. Sammanlagt tävlar byråer från 38 länder.

Den allra största kategorin är print med 746 bidrag. Därefter kommer Outdoor med 598 bidrag och Film med 545 bidrag. Den senare kategorin har minskat rejält i år och tappat 19 procent jämfört med 2011.

Här tävlar de svenska byråerna

Media: 52 bidrag

PR: 52

Film: 49

Print: 36

Outdoor: 26

Radio: 12

Interactive: 67

Direct: 40

Promo & Activation: 53

Design: 17

Craft Film: 14

Mobile: 24

Integrated: 9

Branded Content & Entertainment: 7

Craft Print & Poster: 5

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-11-27 09.33Uppdaterad 2015-12-06 14.03

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: