Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

4 bästa reklamfilmerna från Super Bowl

Orkar du inte titta på all Super Bowl-reklam? Lugn, här är de fyra bästa filmerna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Februari 2015, 07:03
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:15

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Förra året sågs Super Bowl av drygt 111 miljoner tittare – och årets upplaga väntades slå den siffran.

Förutom att vara ett av de allra största sporteventen är Super Bowl, finalen i NFL, reklamvärldens stora högtid.

Annonsörerna slåss om att få synas i slottarna, som kostar närmare fem miljoner kronor för 30 sekunder.

I år har många av filmerna släppts på Youtube redan innan själva tv-sändningen. Den amerikanska branschtidningen Advertising Age har betygsatt samtliga reklamfilmer under årets Super Bowl. Här är de fyra filmerna som fick full pott. Flera av annonsörerna gjorde Super Bowl-reklam för första gången.

#LikeAGirl

• Always Super Bowl-debut är en ny variant av den hyllade viralfilmen #LikeAGirl. Byrå: Leo Burnett.

 

Positive Feelings

• Superlim+Super Bowl=sant? Det relativt okända limbolaget Loctite spenderade enligt amerikanska medier hela sin marknadsföringsbudget på att gå i Super Bowl för första gången. Byrå: Fallon Minneapolis.

 

"Brewed the Hard Way"

• Är öljätten hotad av microbryggerier och hipsters som vill ha smaksensationer i liten upplaga snarare än ljus brukslager? Det kan man tro när man ser Super Bowl-veteranen Budwisers film. Byrå: Anomaly. 

 

"No more"

No More, en organisation som jobbar för att motverka våld i hemmet, valde en film helt utan människor. Istället är det ett nödsamtal till 911 som spelas upp, där den som ringer inte kan prata då förövaren är i samma rum och låtsas beställa hämtpizza. Byrå: Grey.

Se alla reklamfilmer från årets Super Bowl här.

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.