Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

33 svenskar har bytt namn till Klaus-Heidi

Lufthansas kampanj som ger alla som heter Klaus-Heidi chansen att vinna ett nytt liv har lockat många att byta namn.

Helen Preutz


Publicerad: 31 Oktober 2013, 09:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:57

Ämnen i artikeln:

DDBLufthansa

För en knapp månad sedan berättade Dagens Media om tyska flygjätten Lufthansas kampanj i vilken ett nytt liv i Berlin stod på spel.

Kravet för de tävlande var att de måste byta namn – till Klaus-Heidi.

Vid tävlingens start hade ingen i Sverige namnet Klaus-Heidi. I dag finns det, enligt Dagens Medias egna sökningar, 33 personer med namnet registrerade hos Skatteverket, den äldste född 1947 och den yngste 1994.

– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att så många på riktigt skulle byta namn. Kampanjen har spritt sig långt över landets gränser, säger Magnus Engvall på Lufthansas Sverigekontor till Dagens Media.

Målsättningen innan kampanjen startade var att få 75 000 besökare till kampanjsidan, vilket man har uppnått. Enligt Magnus Engvall kan man även konstatera en ökad försäljning. Hittills har 900 personer har laddat ner den rabattkod på 200 kronor som är tillgänglig för alla som inte vill byta namn.

– Framför allt har vi nått en ny målgrupp som aldrig intresserat sig för varumärket förut.

På grund av den stora responsen väljer Lufthansa nu att förkorta tävlingsperioden med två veckor.

– Man vill inte uppnå ett ohanterligt antal Klaus-Heidis i Sverige.

För den som vill vara med och tävla om ett nytt liv Berlin finns det dock chans fram till 14 november.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån DDB Stockholm.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

DDBLufthansa

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.