Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

3,2 miljarder i spelreklam i år

Publicerad: 24 November 2015, 06:31
Uppdaterad: 21 Mars 2016, 11:04

Spelbolagens medieköp beräknas landa på 3,2 miljarder kronor brutto i år.


Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Spelbolagens medieköp innebär ett stort intäktstillskott för medierna. Enligt Idrottens Affärer beräknas medieköpen från spelbolagen i år landa på 3,2 miljarder kronor brutto.

– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision till Idrottens Affärer. 

I tv utgör investeringarna från spelbolagen i år hela 8 procent av all reklam. En uppgång från 3 procent 2011.

Förra året stod de oreglerade spelbolagen för 72 procent av de totala medieköpen, medan Svenska Spel stod för 17 procent. 5 procent av investeringarna kom från ATG och 3 procent från Postkodlotteriet. Folkspel stod för 2 procent och övriga oreglerade spelbolag stod för 1 procent av medieköpen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.