Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

257 fällningar – för sexism i reklamen

Publicerad: 27 Maj 2015, 10:42
Uppdaterad: 21 Januari 2016, 13:23

Nära 600 kampanjer har fällts av Reklamombudsmannen, RO, sedan starten 2009. Dagens Media kan i dag presentera den unika statistiken över Sveriges reklamsyndare.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenTele2Aftonbladet

RO är näringslivets organ för självsanering, som inrättades 2009 på initiativ av Sveriges Annonsörer.

Det är branschens sätt att visa samhället att man tar ansvar för att stävja reklam som går över gränsen. Det är också ett sätt att undvika att politiker frestas att införa ytterligare lagstiftning – något som länge har diskuterats när det kommer till sexistisk och könsdiskriminerande reklam.

Enligt RO:s första årsredovisning var syftet bland annat att ”slå vakt om den kommersiella yttrandefriheten”.

Sedan starten 2009 till och med den 20 maj i år har RO publicerat 1405 beslut.

• 588 av dem var fällande.

• 257 av fällningarna, motsvarande 44 procent, rör könsdiskriminerande reklam.

– Svenska konsumenter vill inte ha könsdiskriminerande reklam. Det är helt uppenbart, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Dagens Media har även kartlagt fällningarna på annonsörsnivå och kan presentera en unik lista över företagen som fällts flest gånger.

Bland annonsörerna toppar Tele 2 fällningsligan. De flesta fällningarna gäller vilseledande reklam.

– I de fall där vår kommunikation uppfattas som vilseledande, och kunder tror att de ska få något som de inte får, har vi misslyckats. Det tar vi till oss och rättar till när vi går framåt, säger marknadsdirektören Pernilla Oldmark.

Bland medierna toppar Aftonbladet listan gällande fällningar för bristande reklamidentifiering.

– Vi går igenom dem och försöker förstå vad de menar. Det är inte alltid glasklart, även om grundfrågan är mycket viktig för oss: att tydligt tala om för läsaren vad som är redaktionellt innehåll och vad som är innehåll producerat tillsammans med en partner eller ren annonsering, säger publishern Jan Helin.

Dagens Media har granskat samtliga fällningar - och kan i dag ge dig hela bilden. Kolla den interaktiva grafiken nedan för att se resultatet.

Eller läs nya utgåvan av Dagens Medias tidning #10 2015.

LÄSER DU I MOBILEN? Se den interaktiva nyhetsgrafiken här eller välj "lämna mobilversion" längst upp på sidan.

Desktop? Scrolla nedåt.

 

Prenumerant? Läs artiklarna digitalt här:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev