Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

2015 kan bli bottenår för Sverige

Publicerad: 23 juni 2015, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Efter förra årets dubbla Grand Prix riskerar årets Cannes Lions att bli en baksmälla för svenska byråer.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Efter att tre kategorier har avgjorts har svenska byråer vunnit ett guldlejon, två silver och fyra brons i Cannes Lions.

Guldet gick till Ingo för Lidl-kampanjen "Bosses mjölk", som med sina sex shortlist-placeringar också är den hittills mest nominerade svenska kampanjen.

Av förhandssnacket att döma ser dock 2015 ut att bli ett magert år för svenska byråer. Återigen står hoppet till Forsman & Bodenfors, tillsammans med just Ingo.

Forsman & Bodenfors "805 million names" för FN:s World Food Programme, där Zlatan Ibrahimovic tatuerade namnen på 50 svältande personer på sin kropp inför en match med PSG, vann Sveriges enda gula penna när D&AD avgjordes i London i maj och lär kamma hem ett antal priser även i Cannes. Något Grand Prix blir det dock knappast i år.

Förutom Forsman & Bodenfors kan Ingo bli den stora svenska vinnaren i årets Canne­s Lions.

Både Lidl-kampanjen ”Bosse­s mjölk” och Situation Stockholm-kampanjen ”The unwanted” har redan vunnit internationella priser, och även den påkostade reklamfilmen ”True love” för Tre förekommer i spekulationerna.

Sammantaget ser det dock ut att bli en mager utdelning för svenska byråer, total­summan kan landa på ett tiotal lejon.

Det är i så fall andra året i rad som svenska byråer gjort ett svagt avtryck globalt. Bortsett från Forsman & Bodenfors Volvo-sensation förra året (byrån vann två Grand Prix och totalt 20 lejon 2014 – alla utom 3 för ”Live Test Series”) tog Sverige bara 13 lejon förra året, fördelade på tio byråer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev