Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

2012 – året då alla gör julkalendrar

Publicerad: 3 december 2012, 07:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Coop, Coca Cola och Polarn o Pyret. Det är bara några av de företag som kampanjar med digitala julkalendrar i år.


I de allra flesta julkalendrar döljer sig en tävling bakom varje lucka. Så är fallet med bland andra Findus, gallerian Arkaden, Eniro, Plaza Interiör och Elgiganten.

Polarn o Pyret går en annan väg. I deras kalender får kunderna 20 procent rea på en utvald vara, dessutom släpper de en specialkomponerad jullåt.

Om man löser utmaningarna i Coops julkalender, som ligger på deras hemsida, kan man istället vinna produkter som går att hämta i närmaste butik med hjälp av en mobilkupong. Det kan vara en gåta, en fotoutmaning eller först-till-kvarn-tävling.

– Jag vill inte avslöja vad det är för produkter. Men det är jultema på produkterna och de allra flesta är ätbara, säger Carla Lundell, chef för digitala kanaler på Coop.

Julkalendern från Coop är en responsiv kalender, den fungerar alltså i datorn, på mobilen och på läsplattor. Det är Coops avdelning för digitala kanaler som tagit fram den i samarbete med webbyrån Daytona.

Coca Colas julkalender följer man istället på Facebook. Vad som döljer sig bakom luckorna är dock hemligt.

– Vi kommer bland annat berätta om Coca Cola och vår historia kring julen, det kommer också vara en del överraskningar. Mer än så kan jag inte berätta, säger Anne Lindfeldt, presschef på Coca Cola Enterprises Sverige och fortsätter:

– Vi har ju svårt att komma ut vid jul eftersom det pågår ett julmustkrig i december. Det här är ett nytt sätt för oss att kommunicera med våra konsumenter.

Sofia Hvenström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.