Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

15-miljonerskampanj ska få Göteborgarna att göra rätt vårdval

Publicerad: 18 Augusti 2009, 14:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

I höst har göteborgarna möjlighet att välja vårdinrättning. Västra Götalandsregionen och nya reklambyrån scp rullar nu ut en mångmiljonkampanj.


Med reklamfilmer i TV3 och TV4, utskick och dagspressannonser satsar Västra Götalandsregionen på att informera invånarna om att de har möjlighet att göra ett vårdval.

– Kampanjen har fokuserat på att invånarna kan påverka sin vård och det symboliseras av bildspelet, berättar Åsa Sundell, projektledare på Västra Götalandsregionen.

Bilder med människor som byter skepnader är tänkt att reta ögat och dra till sig uppmärksamhet.

– Valet grundar sig ofta på de som jobbar inom vården därför har vi valt den här modellen, säger Åsa Sundell.

Kampanjen har gjorts i samarbete med SCP och har totalt kostat 15 miljoner kronor. Hittills har responsen varit bra, 50 procent har uppgivit i en undersökning att de känner till kampanjen. Urvalet i undersökningen var begränsat till personer över 16 år och som har tillgång till mejl. Totalt svarade 850 personer.

– Vi har gjort en första mätning för några veckor sedan och kommer att göra en ny när direktutskicket går ut om några veckor, säger Åsa Sundell.

Arbetsgrupp hos scp:

Marita Hultberg, projektledare, Mats Christoffersson, copy, Gunnar Hultberg, AD, Linda Påhlman, filmproducent, Elaine Bengtsson, original och Toomas Tartu, kundansvarig

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.