Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

100 Watt till Ehrenstråhle och Husqvarna

Publicerad: 1 December 2011, 20:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:48

Ehrenstråhle vinner årets 100-wattare i kategorin ”Internationell reklam” med en kampanj för kunden Husqvarna.


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle100-wattaren

Husqvarna lanserade sin robotgräsklippare Automower 1994, men de riktigt stora försäljningsökningarna hade uteblivit, trots relativt hög produktkännedom. 2011 lanserades en ny kampanj, med ett mindre produktorienterat tilltal, baserat på insikter från intervjuer med potentiella kunder på företagets olika europeiska marknader.

Kampanjen ledde till att försäljningen steg markant på de marknader där Evolution-kampanjen gick. I Sverige ökade försäljningen med 94 procent, i Danmark, Norge, Finland och Tyskland var ökningen mellan 78 och 94 procent.

Juryns motivering:

”Vinnaren av 2011 års 100-wattare är en aktör som genom ett metodiskt analysarbete på gräsrotsnivå på ett tydligt sätt har mejslat fram grundläggande konsumentinsikter och mentala barriärer till inköp av produktkategorin. Baserat på insikterna har man sedan utvecklat en ren, avskalad och tydlig kommunikation som på ett effektivt sätt lyfter fram produktens användarnytta. Resultatet av kampanjen blev att många års oförändrad försäljningstakt närmast fördubblades på ett flertal europeiska nyckelmarknader. Ett tydligt exempel på hur enkel och insiktsfull kommunikation kan ge stor effekt!”

Alla vinnare i kategorin Internationell reklam 2011

100 watt

Kampanj: Evolution

Annonsör: Husqvarna

Byrå: Ehrenstråhle BBDO

75 watt

Kampanj: Electrolux

Annonsör: Your Time To Shine

Byrå: Lowe Brindfors

50 watt

Kampanj: Nike Take STHLM

Annonsör: Nike

Byrå: MTV Brand Solutions/Mindshare Sweden

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle100-wattaren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.