Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

100 kors ska få Göteborg att rösta

Publicerad: 10 September 2013, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Miami står bakom kampanjen som ska öka valdeltagandet i kyrkovalet.


Inför kykovalet den 15 september har flera aktörer lagt pengar på marknadsföring i större utsträckning än tidigare. Dagens Media har i flera artiklar berättat om SSU:s kontroversiella grepp: att hävda att Jesus var sosse.

Moderpartiet har också lanserat kampanjen #enlitengrej, som syftar till att få folk att rösta föra att stoppa ”de högerextemas inflytande över kyrkan”.

Nu går även Posk, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, ut en kampanj för att mobilisera väljarna. Bakom kampanjen med budskapet ”Rösta för Guds skull” står Göteborgsbyrån Miami.

– Vi jobbar inte med Jesus, säger Fredrik grundare och byråledare på Miami.

För att väcka uppmärksamhet har byrån valt att täcka Göteborg med en annorlunda budskapsbärare i form av kors.

– Eftersom valdeltagandet normalt sett är katastrofalt lågt hade Posk behov av att göra något lite mer oortodoxt.

Det är guds hand som stäcker ned röstsedeln?

– Ja previs, vi jobbar inte med Jesus som SSU utan med fadern själv.

Förutom gerillaaktiviteten ska kampanjen synas i GP och GT samt med banners på nätet.

– Vi hoppas att detta kan bli en motivator som ruskar om folk, säger Fredrik Olsson.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.