Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Kalle Eliason ska lyfta Lyko till nästa nivå

Publicerad: 24 Oktober 2017, 11:37
Uppdaterad: 24 Oktober 2017, 11:43

Kalle Eliason är Lykos nya marknadsdirektör Foto: Pressbild

Efter åtta år hos Tre blir Kalle Eliason marknadsdirekör hos Lyko.


Ämnen i artikeln:

StadiumTreLyko Hair

I juni berättade Dagens Media att Kalle Eliason efter åtta år lämnade sin roll som marknadschef för Tre, som istället togs över av Stadiums tidigare marknadschef Victoria Appelqvist.

Nu har Kalle Eliason hunnit avverka några veckor på sitt nya jobb, som marknadsdirektör på Lyko.

Lyko är en e-handlare som är specialiserade inom hårdvård och skönhet, men har även omkring 40 butiker runt om i landet, ofta med frisörer i.

– Det här känns jätteroligt. Lyko är en ledande aktör inom hår och skönhet – ett tillväxtföretag på en tillväxtmarknad. Trots att branschen är väldigt konkurrensutsatt, känns Lyko unika, säger Kalle Eliason till Dagens Media.

Du slutade hos Tre i juni – hur snabbt gick det här?

– Jag hann ta mig lite tid att fundera över nästa steg efter Tre, men det här gick definitivt snabbare än vad jag trodde. Jag kände mig direkt nyfiken när Lyko hörde av sig och jag föll ganska pladask för människorna och kulturen. Lyko känns lite som en oslipad diamant att sätta tänderna i – jag gick igång direkt på det. Men för ett antal går sedan hade jag inte trott att jag skulle jobba i hårvård- och skönhetsindustrin. Jag fick en god magkänsla direkt helt enkelt.

Utmaningen med Lyko säger han är att varumärket fortfarande är relativt okänt för allmänheten, trots att man är starka inom sitt segment.

– Uppdraget att lyfta Lyko till nästa nivå tycker jag känns väldigt spännande.

Vad är det första tagit uti med i din nya roll?

– Det är såklart mycket att sätta sig in i, en hel del handlar om att fånga kulturen och själen hos företaget. Men jag har lätt kunnat konstatera att vi har stark position, trots kännedomsutmaningen. För mig kommer fokus framåt att ligga på att få fler att känna till oss.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StadiumTreLyko Hair

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.