Josefine Richards utsedd till en av de viktigaste kreativa ledarna i världen

Josefine Richards, Cd på reklambyrån Ingo. Foto: Janne Næss

Ingos cd om utmärkelsen: "Jag ser mig inte som en person som är insatt i reklamvärlden och vad andra byråer gör".

För tredje året i rad utser amerikanska Adweek branschens mest innovativa personer genom listan "Adweeks Creative 100".

På listan finns alltifrån reklamkreatörer, influencers, skådespelare och företagsledare, men det alla har gemensamt är att de på ett eller annat sätt har utmärkt sig med sin kreativitet.

I år är första gången Adweek tittar utanför USA:s gränser, när man inom kategorin kreativa byråchefer rankar personer från hela världen.

På den listan dyker en enda svensk upp – nämlingen Ingos kreativa chef Josefine Richards.

Josefine Richards, du har kvalat in på listan "10 global creative leaders who are reinventing advertising and the industry". Hur känns det att se sitt namn där?  

– Jättestort. Det är otroligt smickrande att vara ett utvalt namn av tio i världen.   

Varför tror du att du finns med på listan?  

– Enligt Adweeks journalist beror det på att de har uppmärksammat de kampanjer som vi på Ingo har gjort med Lidl  och som också har vunnit guld 3 år i rad i Cannes. Dessutom så har jag synts i många internationella sammanhang – vilket jag tror kan vara en bidragande orsak. Jag har fått möjlighet att sitta i jurys i till exempel Cannes, Eurobest och LIA och jag höll en föreläsning i Cannes förra året "Chief Creatives on The Beach". Men jag är lika chockad för det. Det finns så många tunga, duktiga personer.  

Var kommer din kreativitet ifrån?  

– Den är ett resultat av samarbete. Att jag befinner mig i ett sammanhang där vi litar på varandra och drivs av samma mål. Jag är inte en person som är insatt i reklamvärlden och vad andra byråer gör, utan går mycket på en inre känsla av vad jag tycker är kul eller bra. Det kan vara från en film som jag sett, något som jag hört i ett privat sammanhang eller från något som är spännande i en helt annan bransch. Det händer sällan att inspirationen kommer från reklambranschen faktiskt.    

Hon lägger till:  

– Vi jobbar ofta med målet att vara en del av populärkulturen – att göra sådant som inte uppfattas som reklam och som man vill ta del av. Kampanjerna som vi har gjort för Lidl bygger ju mycket på upplevelser och verklighet – att uppleva varumärket snarare än att skapa fiktiva kampanjer.   

Vad är grejen med Lidl som ni på Ingo gått igång på och lyckats göra hyllad kommunikation av?  

– Vi har gått igång på utmaningen att få fram den egentliga sanningen om produkterna. Det betyder att vi har fått bråka med folks fördomar. Men i många fall är det tacksamt om det finns en konflikt. I Lidls fall gjorde fördomarna att folk hade en distans till varumärket. Grunden i kommunikationen har varit att låta konsumenten själv få avgöra om varumärket är bra eller dåligt. Vi jobbar mycket med den typen av tänk, att skala fram "sanningar".  Och vi försöker alltid hålla oss i gränslandet mellan pr, kreativitet och media.   

Har du någon kreativ förebild? 

– Alla som vågar utforska ny mark. Jag var just i NY och lyssnade på ett föredrag med Martine Rothblatt och hon är definitivt en av dem. Hon är jurist, författare och entreprenör. Hon är med och skapar framtiden och ingen har någonsin fått mig att känna att allt, precis allt är möjligt. Hennes insikter och idéer är larger than life.  

Vad jobbar du med nu?  

– Ett par nya hemliga kunder samt Barncancerfonden och Folkoperan bland annat. Jag jobbar med en ny kampanj för Turandot som lanseras i höst, då vi planerar en ny aktivitet som jag hoppas kommer ta för sig genom att visa sanningen om Kärlekens urkraft, haha.

Att det gått bra för Ingo under det senaste året är en underdrift, priserna fullkomligt haglade över byrån under förra året. Bland annat tog man hem hela 18 lejon i förra årets upplaga av Cannes Lions och utsågs till Årets europeiska byrå i Eurobest.

Amanda Törner

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt