Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Josefin Persson: "Nordiska folket är redo för kinesiska varumärken"

Publicerad: 15 December 2017, 14:46
Uppdaterad: 15 December 2017, 15:42

Med den nya nordiska marknadschefen Josefin Persson vid rodret ska den kinesiska tv-tillverkaren TCL erövra Norden med ett "mer digitalt tänk".


Den kinesiska tv-tillverkaren TCL satsar mot Norden. Första målet är att ta över tio procent av tv-marknaden. För att lyckas med det har de anställt en ny nordisk marknadschef, Josefin Persson, som ska utmana en traditionell bransch med ett "mer digitalt tänk".

– Jag har rekryterats som nordisk marknadschef för att lägga mer resurser och fokus på den nordiska marknaden för TCL. Man ser att det finns andelar att hämta där. Jag kommer in från sidan med nya ögon och har med mig ett digital-first tänk kring marknadsföring som jag tror kan utmana en mer traditionell tv-bransch, säger hon till Dagens Media.

TCL är världens tredje största tv-producent med en försäljning av tv-apparater på uppemot 20 miljoner per år. När man nu tar sig an Norden berättar Josefin Persson att de framför allt studerat marknadsrapporter – och hittat en tydlig förändring i Nordens köpbeteenden. 

– Framför allt tror jag att perceptionen av kinesiska varumärken har förändrats. Vi ser att kunderna vill ha större skärmar, bättre bild och lägre priser, och från vårt perspektiv ser vi att perceptionen av kinesiska varumärken har gjort en ganska stor resa bara de senaste åren. Det visar att det nordiska folket är redo för kinesiska varumärken.

Målet: tio procent på nästan bara två år. Tror ni det är möjligt eller har ni lagt ribban högt?

Jag är väldigt optimistisk till det målet. Vi tror stenhårt på att vi kan uppnå det, och jag hoppas att det inte är några konstigheter. Det kommer vi egentligen kunna göra genom smarta investeringar, och "go outside the box" på en lite mer traditionell marknad som tv- och elektronikbranschen är i dagsläget.

Kikar på Snapchat

Det är framför allt genom ett "mer digitalt tänk" som TCL nu hoppas på nordisk succé. Enligt Josefin Persson är tv-branschen en traditionell bransch, med stort fokus på inte minst butiksförsäljning.

– Det jag menar med digitalt är att testa nya saker, nya typer av digitala lösningar och nya typer av sätt att marknadsföra på. Vi ser att ett köp väldigt ofta börjar online – och börjar köpet online är det givetvis där vi ska vara.

Tänker inte alla digitalt?

– Det tror jag absolut att de gör. Men jag tror att från den sidan jag kommer ifrån, och trots min ringa ålder, hoppas jag och tror jag att jag har en fördel. Framför allt i de nya typerna av mediekanaler som finns i dag. Utan att vara för kaxig, men många marknadschefer kanske inte använder Snapchat dagligen, vilket jag är mer born and raised med. På det sättet hoppas jag att vi kan hitta nya möjligheter som andra kanske har missat.

Är Snapchat ett exempel?

– Det kan det mycket väl vara. Jag sitter just nu och tittar på de möjligheter som finns inför nästa år när vi lanserar våra nya produkter. Mina frågor är "hur når vi egentligen den målgruppen som vi är ute efter, vilka medier finns de på och hur kan vi positionera oss där?

Josefin Persson tog vägen genom kassan på Ica, Phonehouse och äldreboenden. 2011 tog 25-åringen steget in i, som hon själv uttrycker det, "elektronikträsket".

– Jag har alltid gillat teknik och innovation. Jag hört uttrycket att min generation "inte bryr sig om tradition, utan om innovation" vilket är väldigt passande för mig.

Hon har tidigare jobbat på Microsoft och Samsung och påbörjar officiellt sin anställning som nordisk marknadschef på TCL i januari 2018. I teamet finns också Johan Huss, som försäljningsdirektör för Norden. Sedan i september har Josefin Persson hunnit tjuvstarta, och just nu letar hon efter ett kontor i Stockholm.

– Vi börjar med att starta upp ett kontor och i takt med att vi växer, enligt de planer vi har, kommer vi börja ta upp diskussionerna om var vi behöver resurser.

Tio procent om två år – vad händer efter det?

– Vi kommer att vilja fortsätta växa, och investera i ny teknologi. När vi har tagit tio procent kommer vi vara superglada, men vi kommer inte stanna där.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev