Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Jonas Lindberg Nyvang: "Lady Gaga hörde av sig"

Publicerad: 21 Januari 2018, 06:07
Uppdaterad: 21 Januari 2018, 06:07

"Jag tror det är jätteviktigt för vårt varumärke att vårt arv aktualiseras, att en ny publik upptäcker Björn Borg och den legend han är", säger Jonas Lindberg Nyvang. Foto: Janne Naess

HELGLÄSNING. Björn Borgs globala marknadschef Jonas Lindberg Nyvang har Borg-filmen att tacka för ett framgångsrikt halvår. Imorgon den 22 januari har filmen chans på hela tio guldbaggar när Sveriges bästa filmprestationer ska koras under Guldbaggegalan.


Ämnen i artikeln:

Björn BorgGuldbaggegalan

Det var i början på september som "Borg" gick upp på biograferna i Sverige, storfilmen som skildrar den beryktade rivaliteten mellan Björn Borg och John McEnore och som fick konsumenternas ögon att öppnas upp för Björn Borg som sportmodevarumärke.

Björn Borg-hypen lär dessutom inte lägga sig på ett tag, i och med de rekordmånga Guldbaggenomineringarna: Tio stycken. Det är rekord i Guldbaggenomineringar i hela den svenska filmhistorien.

Jonas Lindberg Nyvang, global marknadschef på Björn Borg, ser tillbaka på ett framgångsrikt halvår – mycket tack vare Borg-filmen. 

– Det har varit en bra höst, och det känns jättekul att filmen har gått så bra. Att den låg etta på biotoppen de första veckorna efter premiären var glädjande, och att den genererade så pass stor uppmärksamhet. Den har nu distribuerats på 150 marknader, och nu i januari går den upp på biograferna i USA som sista marknad, säger Björn Borgs globala marknadschef Jonas Lindberg Nyvang till Dagens Media.

Enligt filmens producenter har filmen nu setts av mer än en miljon människor.

– Det är en imponerande siffra. Tack vare Signature Collection som vi släppte i samband med premiären av filmen, gick vår sportklädesförsäljning upp med 12 procent under kvartal tre. Signature-kollektionen var bästsäljande produkt under kampanjperioden. Det är över förväntan med tanke på att vår sportmodesatsning är relativt ny.

Enligt Björn Borgs egna siffror har Borg-filmen genererat 6 000 pressartiklar globalt sett. Som effekt av filmen, Signature-kollektionen och den uppmärksammade modevisningen under Stockholms modevecka i augusti förra året, blev de kontaktade av en av världens största stjärnor.

– Lady Gaga hörde av sig och frågade om att få några showpieces, sportplagg och tracktoppen som vi hade med i Borg-filmen. Därefter postade hon inlägg, tre på varandra, som nådde ut till hennes 26 miljoner följare. Det hela skedde helt organiskt och vi är superglada för hennes stöd . Våra varumärkesmätningar visar även att den emotionella kopplingen till Björn Borg som varumärke ökade under kampanjperioden med över 25 procent, säger Jonas Lindberg Nyvang.

 

Uppmärksamheten lär ju fortsätta nu också. Vad tänkte du när det stod klart att filmen har fått flest Guldbaggenomineringar än någon annan film i historien?

– Jag tänkte yes, ha ha. Det känns jätteroligt. Kopplat till detta kommer vi att streama filmen för våra lojalaste kunder digitalt direkt efter galan. Vi hade egentligen inte några stora förhoppningar på att den skulle bli en massa Guldbaggar. Det är ju en jättebra film, men den fyller egentligen inte den vanliga Guldbagge-profilen. Just att den är en biopic med stora ambitioner är något nytt, och att den lyckas visa sport på ett spännande och dramatiskt sätt.

Vad tror du om filmens chanser då?

– Jag hoppas att den tar hem så många Guldbaggar som möjligt.

Vad betyder det för ert varumärke att uppmärksamheten kring Borg-filmen håller i sig?

– Jag tror det är jätteviktigt för vårt varumärke att vårt arv aktualiseras, att en ny publik upptäcker Björn Borg och den legend han är. Det skapar starkare koppling till oss och sportmode, i och med att filmen visar hur cool stil Borg hade. Dessutom driver filmen tennismodet i stort och speciellt från 70-talet, vilket är superaktuellt just nu.

Vad har du för förhoppningar inför den amerikanska premiären?

– Vi hoppas att kunna bli större där genom filmen, vi samarbetar med filmdistributionsbolaget och kommer att göra lite PR kring premiären. USA är ingen fokusmarknad för oss just nu, men eftersom att hela världen är tillgänglig via nätet så finns absolut potenital att sälja med online via vår e-shop, eller via exempelvis Amazon.

Hur ska ni göra för att hypen ska hålla i sig?

– Vi har ett jättestort samarbete på gång som vi kommer att informera om senare i höst. Vad det handlar om kan jag inte säga just nu, men det kommer vara i paritet med Borg-filmen.

Här kan du läsa intervjun från när Dagens Media träffade Jonas Lindberg Nyvang i slutet av augusti inför filmpremiären. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Björn BorgGuldbaggegalan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev