Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Jim Carlberg om rollen som Comviqs marknadschef

Publicerad: 22 Mars 2017, 14:10
Uppdaterad: 22 Mars 2017, 15:14

Den 1 juni blir Jim Carlberg ny marknadschef på Comviq. För Dagens Media berättar han hur han ser på varumärkets utmaningar och möjligheter.


Ämnen i artikeln:

Comviq

Jim Carlberg, tidigare brand manager på Tele2, intar rollen som ny marknadschef på Comviq från och med 1 juni. 

Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2, gläds åt att ha kunnat rekrytera internt.

– Det är otroligt roligt att kunna meddela att det är en intern kandidat med lång erfarenhet inom konsumentaffärer. Jim har även erfarenhet från byråsidan och erfarenhet från sin tid som marknadschef på Unicef. Han har även bevisat sig väl internt på Tele2 och gjort ett fantastiskt jobb som brand manager och det är jättekul att han har tackat ja, säger hon till Dagens Media.

Vad ser du för styrkor med att rekrytera internt?

– Det finns enorma fördelar med en intern kandidat. Han kan kulturen, förstår sig på både våra problem och våra möjligheter. Det är också en väldig styrka att kunna låta människor växa inom bolaget. Vi har såklart också sett oss om efter kandidater utanför bolaget men i det här fallet var Jim den bästa kandidaten.

Jim Carlberg som tidigare arbetat som marknadschef på Unicef, drivit reklambyrån Pool och varit planner på DDB ser fram emot att ta klivet in i den nya rollen.

– Det känns otroligt inspirerande. Jag har fått lära känna organisationen under ett år och under den tiden har jag fått bekräftat för mig att det är rätt plats för mig. Jag har haft min tid att lära mig kulturen, precis som Åse säger, att det är en väldigt värderingsdriven kultur. Vi brukar säga att kulturen är vår interna motor. Det känns väldigt inspirerande att få hoppa in nästan ”springandes” i den här rollen, även om jag självklart måste läsa in mig mer om affären. Jag behöver också bilda min egen uppfattning om kommunikationen för Comviq, men jag är tacksam för förmånen att en trygghet, nätverk och ha förkunskaper om marknaden.

Har du haft ögonen på den här rollen sedan start?

– Jag kan säga så här att det var mina chefer som gjorde en noga rekrytering av mig. På Tele2 ges alla möjligheter att utvecklas om man tar chansen. Jag insåg snabbt att det inte finns några givna vägar och en stor spelplan och nu öppnades den här möjligheten för mig.

Kan du redan nu se möjligheter till förändring för Comviq?

– Det är för tidigt att säga än men jag känner mig trygg i den starka position vi har på marknaden, att vi har en fantastik produkt och en lojal kundbas. Vi har alla förutsättningar att jobba utifrån det. Jag ser att vi kan tydliggöra vad vi står för. Vi har även nya typer av målgrupper, vad betyder det för varumärket, jag ser stora möjligheter att driva varumärket framåt.

Vad ser du för utmaningar?

– Den största affärsutmaningen är branschkollegorna som är aggressiva på marknaden, i dag går det att köpa sig in på marknaden. Den kanske största utmaningen är beteendeförändringen. Vi har en historia av att utmana monopolet och hjälpa folk att kommunicera med sin röst. Nu ser världen annorlunda ut och vi befinner oss i en uppkopplad värld – vad är Comviq för typ av kommunikatör i den världen?

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Comviq

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev