Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Ivyrevel om Google-samarbetet: ”Ingen dans på rosor”

Ivyrevel, med bloggaren och influencern Kenza Zouiten i spetsen, presenterade i veckan sin nya satsning: en high tech-klänning som tagits fram tillsammans med Google. Nu berättar modestartupens medgrundare Aleksandar Subosic om samarbetet som haft sina upp- och nedgångar. "Vår organisation har lärt sig väldigt mycket", säger han.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Februari 2017, 17:45
Uppdaterad: 10 Februari 2017, 17:51

Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenH MGoogleKenza

Kenza Zouiten.

Det var i början av veckan som Ivyrevel gick ut och berättade om projektet ihop med amerikanska sökjätten Google.

På modeföretagets Youtube-kanal presenterades ”Coded Couture” – en app där användaren kan designa sin egen klänning. Genom att samla information om användarens beteende skapas med hjälp av en algoritm en skräddarsydd klänning efter önskat tillfälle.

Aleksandar Subosic är tillsammans med Kenza Zouiten, Dejan Subosic och Gustav Springfeld grundare av Ivyrevel. Bolaget ägs till viss del av H&M, som förra året betalade 20 miljoner kronor för sin andel i företaget.

För Dagens Media berättar Aleksandar Subosic om hur samarbetet med Google blev till:

– Då vi är ett digitalt modehus så tänker vi annorlunda. Vi vill brygga gapet mellan mode och teknologi och bygga världens största och mest progressiva digitala modehus. Det digitala genomsyrar hela vår affärsmodell. Det kändes naturligt att kontakta världens största techbolag Google.

– De tyckte att vår approach till mode och vårt digitala DNA var en grym matchning så vi började samarbeta på ett projekt som skulle ha potential att förändra modevärlden. Tillsammans skapade vi Coded Couture. Vi tar det allra finaste inom mode, haute couture, och digitaliserar det för vår generation. Vi gör skräddarsytt mode tillgängligt för alla personer och globalt.

Arbetet med att ta fram appen har pågått i över ett år. Men samarbetet har inte alltid varit helt enkelt.

– Det har haft sina upp och nedgångar vilket är helt normalt för oss. Vi gör något som ingen annan i världen har gjort tidigare och det är ingen dans på rosor. Vi är pionjärer och då blir det många gånger ett steg fram och två tillbaka. Det har varit väldigt intressant att arbeta med Google och se hur deras processer ser ut och hur de tacklar projekt. Vår organisation har lärt sig väldigt mycket, förklarar Aleksandar Subosic.

Vad är det bästa som kan hända nu?

– Målet har alltid vara att förena mode och tech på ett innovativt sätt för att bli världens mest progressiva digitala modehus. Vi känner att vi är på rätt väg.

Appen finns än så länge bara som stängd betaversion för Android. Tanken är att tjänsten ska lanseras brett i höst. Det med hjälp av en grupp utvalda influencers som nu ska få testa produkten under en veckas tid.

– Ivyrevel är uppbyggt av influencers och därför är det naturligt för oss att låta de vara de första som testar appen och teknologin. Deras feedback är oerhört viktig för oss då de vet vad vår publik gillar och vill ha, vilket hjälper oss att utveckla Coded Couture för att inom kort kunna lansera ”world wide”, säger Ivyrevels PR-manager Henrietta Fromholtz.

Intresset för satsningen menar hon har varit ännu större än förväntat. Och enligt Fromholtz är fler liknande lanseringar att vänta i framtiden.

– Det kan man säga. Coded Couture är bara startskottet för allting som komma skall.

Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenH MGoogleKenza

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.