Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Isabella Löwengrip satsar på långsiktiga samarbeten

Under 2018 kommer Isabella Löwengrip sikta på mer djupgående varumärkessamarbeten. Syftet är att tydliggöra vad som är reklam, och förenkla för följarna att hitta det innehåll som intresserar just dem.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 18 December 2017, 15:40
Uppdaterad: 19 December 2017, 12:49

Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripUnited Influencers

"Även om bloggen är i fokus, är det viktigt att hela tiden utveckla känslan kring varumärket Isabella Löwengrip", säger Linda Palmgren, vd på United Influencers. Foto: Wikimedia commons / Janne Naess

I dagarna lanserades Isabella Löwengrips nya plattform, som fått en ordentlig uppdatering efter 12 år i samma form.

I omgörningen ingår ett nytt grepp vad gäller kommersiella samarbeten. United Influencers – som Isabella Löwengrip ingår i – kommer nu att ge endast sju företag möjlighet till exponering genom hennes blogg under 2018, genom mer integrerade och långsiktiga samarbeten.

Omgörningen går i linje med det ökade antalet fällningar för smygreklam av influencers hos Reklamombudsmannen (RO). Enligt DI Digitals sammanställning av RO:s fällningar under 2017, är det Isabella Löwengrip som har fällts flest gånger. Med den nya formen ska det bli lättare att göra rätt.

– Det här är ett sätt för oss att öka tydligheten med reklammärkningar, och framhäva de kommersiella samarbetena med finess. Vi vill skapa högre trovärdighet och relevans genom exklusiva långsiktiga partnerskap, säger Linda Palmgren, vd på United Influencers, till Dagens Media.

Syftet är även att förenkla för Isabella Löwengrips följare, bland annat genom att göra det enklare för dem att navigera på plattformen.

– Även om bloggen alltid är ett viktigt fokus och grunden i plattformen, är det viktigt för oss att hela tiden utveckla upplevelsen kring varumärket Isabella Löwengrip som det mediahus hon är. Isabella är en bloggpionjär, och idag har hon entreprenörskapet och så många andra strängar på sin lyra. Med en sådan enorm räckvidd följer målgruppen Isabella för olika typer av inspiration och har olika intressen, säger Linda Palmgren och fortsätter:

– På den nya plattformen är det lättare att hitta det innehåll som just du är intresserad av, oavsett om det är den nya Youtubekanalen, familj, skönhet eller entreprenörskap. Att kunna tillfredsställa följarnas behov på det viset är positivt och en viktig utveckling.

Vad får man som annonsör ut av det här till skillnad från innan?

– Isabella gör vanligtvis runt två kommersiella budskap i veckan på sina plattformar, som oftast är budskap från olika annonsörer. Det blir väldigt mycket olika varumärken. Vi tror mer på att erbjuda den här typen av exklusivitet, det blir ett helt annat värde för annonsören. Influencer marketing handlar om att skapa, etablera och bygga relationer mellan varumärket, influencern och dess följare – Isabella Löwengrip förhöjer sin egen branding genom att omge sig med fasta partners. Det skapar även en tryggare miljö för de partners som hon väljer att ta flaggan för och ger med det mer tillbaka för alla parter.

Den nya plattformen har varit uppe i några dagar nu – vad har ni fått för reaktioner?

– Det är ett otroligt engagemang, och vi är jättetacksamma för all feedback i flödena. Vi sitter dag och natt nu med vårt techteam för att ta hand om de sista detaljerna och utveckla plattformen. De sista finesserna sker och uppdateras när plattformen är live.

Är det här någonting ni kommer applicera på fler av era profiler?

– Vi tittar på det. Men framför allt ska det bli intressant att i första hand utvärdera det här. Det är viktigt för oss att alltid pröva oss fram och se vad vi kan göra bättre. Men visst är det här ett första steg och en intressant utveckling. Det är viktigt för oss på United Influencers att fortsätta driva utvecklingen och med det vara en stark strategisk och professionell partner, såväl för influencers som för våra uppdragsgivare. 

United Influencers har funnits sedan 2015 och representerar förutom Isabella Löwengrip, även bland annat Sofi Fahrman, Familjen Parnevik och Carolina Gynning.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.