Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Instagram lanserar nytt annonsformat i Stories

Snart kommer nya annonsmöjligheter i Instagram. Samtidigt berättar bolaget att Instagram Stories har växt till 150 miljoner dagliga användare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Januari 2017, 14:31
Uppdaterad: 09 Mars 2017, 14:54

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

"Annonser i Instagram Stories är en betydande möjlighet för varumärken i Sverige", säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook som äger Instagram, i ett blogginlägg. Bild: Instagram

Idag delar Instagram med sig av ny data och nya verktyg för Instagram Stories, som lanserades i augusti 2016.

Syftet är att hjälpa företag att kommunicera bättre med sina kunder via plattformen.

Bland annat berättar man att Instagram Stories har växt till över 150 miljoner dagliga användare, från 100 miljoner i oktober 2016, och att en av fem inlägg genererar ett direkt meddelande från tittaren.

Enligt Instagram kommer dessutom en tredjedel av de mest tittade inläggen i Stories från varumärken.

Nu vill Instagram underlätta för företag att bygga relationer på plattformen, och rullar därför ut två nya verktyg som ska öka möjligheterna att engagera kunder.

Först ut är "stories insights", som kommer inbegripa räckvidd, visningar och kommentarer.

Efter det följer helskärmsannonser i Instagram Stories, ett format som kommer att erbjuda targeting, räckvidd, och möjligheter att mäta resultat.

Till att börja med kommer ett test av den nya annonsmöjligheten att rullas ut, där 30 globala varumärken, såsom L’Oreal, Buzzfeed, Nike, Netflix och Live Nation, kommer att delta.

– Annonser i Instagram Stories är en betydande möjlighet för varumärken i Sverige. Helskärmsformaten är väldigt engagerade, och företag har nu större möjligheter att förstå och få kontakt med sina kunder, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook som äger Instagram, i ett blogginlägg.

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.