Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Ingrossos alkoglass-reklam fälls

Publicerad: 24 Oktober 2016, 13:05
Uppdaterad: 25 Oktober 2016, 11:50

RON: Reklamen är utformad utan känsla för socialt ansvar.


Ämnen i artikeln:

alkoholreklamRON

Den alkoholhaltiga glassen N'ice har väckt mycket debatt. I somras togs den till exempel ur matsajten Mathems sortiment efter mycket uppståndelse. Nu har företaget N’ice, som världsartisten Sebastian Ingrosso har grundat, fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.  

Den fällda utomhusreklamen var placerad i centrala Uppsala, och var ett annonssamarbete mellan Mathem och N'ice. RON bedömer att reklamen var utformad ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.

Enligt RON beskriver annonsören sin produkt som en ”frozen cocktail” och använder samma begrepp i reklamen. Både produkten ”N'ice Frozen Cocktail” och alkoholhaltiga drycker definieras som livsmedel. Den enda skillnaden mellan N'ice och en alkoholdryck enligt lag är att ”N'ice Frozen Cocktail” säljs och konsumeras fryst. RON menar därför att reklamen ska bedömas enligt de regler som gäller för alkoholdrycker.

Reklamen visades på en allmän plats där marknadsföring för alkohol anses som påträngande, enligt RON.

Det skedde under försommaren när stud­ent­fester och skol­avslutningar pågick. På reklamen fanns en bild av Sebastian Ingrosso, "en välkänd dj som är populär hos ungdomar".Utomhustavlan, som visades upp bland annat på en buss­hållplats och i centrala Uppsala, nådde en bred grupp reklammottagare som till stor del bestod av barn och ungdomar. RON antar att produkten, som liknar en isglass, dessutom har attraherat barn och ungdomar. Att det i en liten text angavs att åldersgränsen för att köpa produkten var 18 år, änd­rar inte deras bedömning.

Enligt N'ice själva är alkoholen med för smakens skull. De menar att det inte rör sig om en glass, utan precis som de skriver, en ”frozen cocktail”.

Företaget, vars produkt finns i flera drinksmaker samt innehåller fem procent alkohol, menar att deras målgruppen består av besökare på festivaler som till exempel Summerburst.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

alkoholreklamRON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.