Ingo tappar Lidl – här är nya byrån

2017-10-11 08:00 Amanda Törner  
"Jag lägger stor tonvikt på den affärsmässiga sidan av kommunikationen", säger Bella Goldman. Foto: Janne Naess

Efter framgångsrika reklamkoncept som "Dill" och "Le Bon" ska strategi- och kommunikationschef Bella Goldman hitta en enhetlig Lidl-röst. Till det tar hon hjälp av nya byråpartners.

I sju års tid har Ingo varit Lidls reklambyrå. Samarbetet har resulterat i flera uppmärksammade kampanjer och internationella priser, kanske framför allt "Dill" och "Le Bon".

Kampanjerna var en del av Lidls tidigare marknadschef Caroline Forsshélls uppdrag att skapa en "big bang" och öka kännedomen om Lidl.

I våras lämnade Caroline Forsshéll sin tjänst för att istället bli vd hos Happy Homes.

Bella Goldman klev samtidigt in i en helt nyskapad roll hos Lidl – strategi- och kommunikationschef. Efter de kaxiga reklamkoncepten menar hon att det är dags att ta ett kliv tillbaka, och ställa sig några grundläggande frågor: vem kommunicerar man till – och varför?

– Det är ju på något vis kommunikationens DNA. Jag lägger stor tonvikt på den affärsmässiga sidan av kommunikationen. Visst kan man göra coola reklamkoncept, men i slutändan handlar det alltid om vad det man gör får för effekt och om effekten är den önskvärda, säger hon till Dagens Media.

Syftet med den nya strategin är att hitta en enhetlig Lidl-röst, för att göra Lidl mer personlig och få kunderna att uppleva att de känner varumärket.

I somras gick Lidl ut i en omfattande byråpitch, dit man bjöd in åtta byråer. Istället för att söka en reklambyrå eller ett reklamkoncept valde man att söka en strategisk kommunikationspartner i arbetet.

– Av alla åtta vi valde in är jag säker på att alla kan leverera fantastiska kreativa koncept. Utmaningen var istället att hitta en byrå som förstår vår affär och de utmaningar vi har genom hela organisationen. Där blev det något enklare att välja utifrån våra behov, säger Bella Goldman till Dagens Media.

Valt föll tillslut på Volt.

– Vi letade inte efter den mest grandiosa byrån, för vi är ju inte själva sådana, utan ville ha en jämställd partner. I pitchförfarandet och i dialog med dem insåg vi den fantastiska förståelse de har för det strategiska, bakomliggande arbete som krävs. Det känns väldigt tryggt att ha en byråpartner som förstår helheten, fortsätter hon.

En något mindre pitch genomfördes för pr-byrå, som slutade med Kreab tappade uppdraget som istället gick till JMW Golin, medan mediebyrån Hear ligger kvar.

För att verklighetsförankra kommunikationen krävs det att alla ute i organisationen förstår den, säger Bella Goldman, som drivs av att jobba i gränsöverskridande team.

– Därför vill jag att även våra byråer ska jobba på det sättet, och vi har låtit dem träffas i team utan oss som publik. Vi vill inte besudla dem med vår önskelista, utan låta dem tänka fritt och ge dem möjlighet att se saker från ett annat perspektiv.

Hon är samtidigt noga med att betona att Ingo är värda alla priser som reklamen för Lidl har resulterat i, och vill förvalta det arv som varumärket har av att vara överraskande, kaxig och lite av en underdog.

– Jag ser ingen anledning att inte spinna vidare på det. Samtidigt gäller det att återkomma till det här, vem pratar vi vill och varför? Galna events kommer vi inte att sluta med – vi gjorde ju precis ett med Heidi Klum – men inte utan att förankra det i varför-mantrat.

Läs en lång intervju med Bella Goldman i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt