Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Ingen lagstiftning mot sexistisk reklam

Trots vallöfte blir det ingen lagstiftning mot sexistisk reklam. "Det är inte säkert att man verkligen kommer åt problemet", säger jämställdhetsminister Åsa Regnér till SR.


Publicerad 2016-10-13 07:56
Uppdaterad 2016-10-13 07:56

Ämnen i artikeln:

Regeringen

Dela artikeln:

I valrörelsen lovade både Socialdemokraterna och Miljöpartiet att ett förbud mot sexistisk reklam ska införas. Trots det har ännu ingenting hänt.

Nu säger jämställdhetsminister Åsa Regnér till SR att hon inte utesluter någonting, men att det finns problem med lagstiftning:

– Det är inte säkert att man verkligen kommer åt problemet. Det är väl bland annat det som vi ska diskutera med branschen. Det är bra om man själv kan ta ett större ansvar. Det pågår arbete också inom branschen och det är väldigt bra om man kan ta ytterligare ansvar här, i första hand, säger hon till SR.

Nu ställs dock krav om lagstiftning inifrån regeringspartierna själva. Carina Ohlsson, ordförande för Socialdemokraternas kvinnoförbund, säger till SR att problemet med sexistisk reklam bara kan lösas genom ett förbud, precis som det egna partiet har lovat.

Även Annika Hirvonen Falk, jämställdhetspolitisk talesperson för Miljöpartiet, ligger på den egna regeringen i frågan. Självsanering inom reklambranschen räcker inte, tycker hon, i likhet med Sveriges Kvinnolobbys generalsekreterare Clara Berglund, som i en debattartikel hos Dagens Media bland annat menat att Reklamombudsmannens fällningar är verkningslösa.

– Vi ser att väldigt många, framför allt unga tjejer, mår psykiskt dåligt och en orsak är kroppshetsen och utseendestressen som många känner, och reklamen är en bidragande orsak. Att hela tiden i det offentliga rummet matas med: "Du duger inte, du är för tjock, du är för ful", det är ett samhällsproblem, säger Annika Hirvonen Falk till SR.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.