Gå direkt till textinnehållet

Influencers fälls för smygreklam

Isabella Löwengrips och Amanda Schulmans inlägg fälls för smygreklam. Foto: Press

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller inlägg på sociala medier från bland andra Anitha Schulman, Amanda Schulman och Isabella Löwengrip.

Det måste omedelbart framgå på Instagram och Snapchat om ett inlägg innehåller reklam, det fastslår Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Samtidigt fäller nämnden flera influencers för smygreklam i inlägg på Instagram och Snapchat.

Här är de som fälls för smygreklam (enligt pressmeddelande från RON):

  • Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram
  • Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat
  • Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram
  • Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram
  • Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram
  • Även förmedlaren Relatable fälls för inlägget om Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg

RON prövar om reklam är förenligt med Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler).

Enligt artikel 9 i regelverket ska reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan. Vid användningen av ett medium som innehåller redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är, förklarar RON i pressmeddelandet.

Om reklam är utformad på så vis att den kan förväxlas med redaktionellt material kan en reklammarkering göra så att konsumenten inte blir vilseledd.

Nämnden slår fast att det bör finnas en tydlig reklammarkering i början en texten om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt.

Besluten om smygreklam är tänkt att fungera som en vägledning i vad är "god marknadsföringsetik".

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-05-31 13.28Uppdaterad 2017-06-01 06.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: